Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

NS verkoopt dagelijks 24 duizend extra 'treinkaartjes' dankzij de chippoortjes die inmiddels op vijftig stations staan. Op stations waar de poortjes staan, wordt ongeveer 2 procent vaker ingecheckt, concludeert NS op basis van eigen onderzoek.

Beeld anp

'Het gaat vooral om reizigers die op uitgaansavonden een paar haltes verderop moeten zijn', zegt de woordvoerder van NS. 'Vroeger namen die blijkbaar nog weleens de gok dat ze niet gecontroleerd zouden worden, en met die poortjes betalen ze toch maar.' Hoeveel de extra betalende reizigers op jaarbasis voor NS in het laatje brengen, weet spoorbedrijf nog niet.

Maandag worden op het station van Deventer, als vijftigste NS-station, de toegangspoortjes in werking gesteld. Een aantal grote stations, zoals Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal, moeten nog volgen. Van de 410 stations in Nederland wil NS uiteindelijk de 52 grootste met poortjes afsluiten, zodat 90 procent van alle reizigers incheckt voordat ze het station binnen kunnen.

Aanvankelijk was er veel kritiek op de poortjes. Onder meer van mensen die dagelijks door een station moeten zonder een trein te nemen. Bijvoorbeeld omdat er een station op de route tussen huis en werk ligt. Die reizigers kunnen nu op naam een speciale 'passagepas' aanvragen; NS heeft daar inmiddels enkele duizenden van gemaakt. De angst dat die mensen vervolgens zouden zwartrijden, is niet terecht gebleken. Conducteurs hebben volgens NS nog geen zwartrijders met zo'n pas betrapt.

Beeld anp

Niet vergeten

Veel reizigers zijn volgens de NS-woordvoerder blij met de poortjes omdat zij daardoor niet vergeten uit te checken. Ook bij reizigersorganisatie Rover komen nog maar weinig klachten binnen.

Verder draagt de strengere toegang bij aan het gevoel van veiligheid op stations en in de treinen, stelt NS. Uit een klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat 90 procent van de reizigers de veiligheid op stations met poortjes een 7 of hoger geeft, terwijl dat percentage op andere stations op 81 ligt. Vooral conducteurs zijn volgens NS veel veiliger af: 'Minder zwartrijders betekent ook minder gesprekken die kunnen uitmonden in ruzie.'

Alleen sommige winkeliers op de stations morren nog. Sommige bloemisten zeggen bijvoorbeeld dat zij minder omzetten nu klanten niet meer even het station inlopen om een bloemetje te kopen. 'Dat speelt onder meer op Rotterdam Centraal', stelt de NS-zegsman. 'Daar hebben we nu afgesproken dat we een jaar kijken hoe het gaat. Maar het goede nieuws is dat die ondernemers ons hebben laten weten dat ze sinds de poortjes minder last van diefstal hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden