'Chippen' noopt Zeeman tot bezinning

Na al het gejuich over de chipknip, de betaal-card voor kleinere aankopen, toont zich anderhalve maand na de invoering in Arnhem de eerste keerzijde van de 'gebruiksvriendelijke elektronische portemonnee die dat extra stukje betaalgemak voor de consument met zich meebrengt'....

ERIC ARENDS

'Wij werken met kleine winstmarges, het is voor ons moeilijk om de kosten van het chippen op te brengen', zegt woordvoerder Tom Zeeman. Maar de gemiddelde klant zal toch niet staan te juichen als die kosten op hem worden afgeschoven? Ach, het valt wel mee, meent Zeeman: 'De reacties van de klanten vallen voor honderd procent mee.' Sterker, de mensen hebben er begrip voor. Een mevrouw schreef het bedrijf zelfs een bedankbriefje omdat ze zo blij was dat ze eindelijk eens werd gewezen op de hoge kosten die met dat plastic betalen zijn gemoeid.

De overeenkomst tussen Interpay (de organisatie die namens de gezamenlijke banken het chipknip-project uitvoert) en de bedrijven die aan de proef in Arnhem meedoen, verbiedt het een winkelier niet om de kosten door de consument te laten betalen. Althans, nergens staat dat het niet mag.

Jannemieke Zandee van Interpay vindt de actie van Zeeman niettemin jammer. 'Met de chipknip hoeft de klant geen gepast geld meer bij zich te dragen. Het afrekenen gaat sneller. Het is de vraag of er nog wel sprake is van die extra service als je voor het chippen telkens een kwartje vraagt.'

Zandee stelt dat de opstelling van Zeeman in Arnhem nog geen navolging heeft gekregen van andere ondernemers. Ze vraagt zich trouwens af hoe de textielsuper dat kwartje heeft berekend. 'Aan ons hoeft Zeeman maar 11,5 cent per transactie te betalen.' Zeeman wijst op de uitgaven die het bedrijf heeft moeten doen om de chip-apparatuur aan te schaffen en te installeren. Die komen er toch maar mooi bij.

Eigenlijk wil Zeeman een andere, meer beschouwende discussie. Uit de woorden van Tom Zeeman spreekt een groeiend verlangen om gewoon eens stil te staan bij de vraag waar we met z'n allen nou eigenlijk helemaal mee bezig zijn in dit pinpas-, creditcard- en chipknip-tijdperk. 'In Arnhem hebben ze nu de chipknip', zegt Zeeman, 'maar in Alphen aan de Rijn kun je daarmee niet betalen. Daar heb je weer de Primeur Card. Misschien krijgen we straks wel nog meer betaalsystemen, terwijl het contante geld volgens mij een groot deel van het betalingsverkeer zal blijven uitmaken. De kosten voor al die verschillende manieren van betalen stapelen zich voor de ondernemer maar op.'

Als consument blijft Tom Zeeman het liefst gewoon in klinkende munt betalen. 'Dan kan ik op elk moment zien hoeveel geld ik heb.' Dat is de munters van de Rijksmunt in Utrecht uit het hart gegrepen. Woordvoerster Loes Harink reageert blij verrast op het bericht dat Zeeman geld vraagt voor het chipgenot. Dat maakt het metaal vanzelf sterker in de concurrentiestrijd met het plastic.

De Nederlandse munt heeft volgens Harink de komende jaren meer te vrezen van de euro dan van de chipknip. 'Wij verwachten dat over vijf of tien jaar hooguit 15 procent van het betalingsverkeer met de chipknip zal plaatsvinden.' zegt ze. 'Muntgeld bestaat al duizend jaar, en het zal nog wel duizend jaar blijven bestaan. Contant betalen blijft voor de consument het goedkoopst.'

Eric Arends

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden