Chinezen proberen Apple opnieuw zwart te maken

Apple ligt zwaar onder vuur in China. Het Volksdagblad, de partijkrant bij uitstek, berichtte maandag uitvoerig over de slechte service van het Amerikaanse bedrijf. Chinese klanten zouden slechter af zijn dan Apple-klanten elders ter wereld op het vlak van garanties en het betalen voor reparaties. Apple wordt door het blad 'arrogantie' verweten.

Beeld afp

Het is de tweede aanval op Apple door een Chinees staatsmedium: op 15 maart deed televisiezender CCTV dat met dezelfde argumenten ook al. In een onderzoeksjournalistiek programma werd de nadruk gelegd op de 'twee maten', waarmee Apple zou meten. Gelijktijdig met die uitzending herhaalden 'bekende Chinezen' via Weibo, het Chinese Twitter, dezelfde beschuldigingen. Volgens waarnemers was er sprake van een 'georganiseerde campagne'.

Het bewijs daarvoor werd geleverd door een knullige fout van de Taiwanese acteur Peter Ho. Hij publiceerde ook de instructie die aangaf op welk tijdstip hij zijn kritiek 'als Apple-fan' moest uiten, namelijk gelijktijdig met de uitzending van CCTV. Zijn ontmaskering leidde ertoe dat niet Apple, maar diens critici ervanlangs kregen op Weibo. Gesuggereerd werd dat zij zich door CCTV zouden hebben laten betalen om de reputatie van Apple te bezoedelen.

Chinese markt belangrijk
Voor Apple staat veel op het spel. Topman Tim Cook sprak nog in januari de verwachting uit dat de Chinese markt wel eens belangrijker zou kunnen worden dan de Amerikaanse thuismarkt, omdat de iPads, iPhones en iPods bij Chinese consumenten minstens zo populair zijn als in westerse landen. Het heeft er nu alle schijn van dat er bij de staatsmedia en mogelijk ook de autoriteiten behoefte bestaat om dat enthousiasme te temperen. Een volgende stap zou een verbod op het gebruik van Apple-producten door overheidsfunctionarissen kunnen zijn.

De aanval op Apple lijkt op de eerdere wijze waarop Google door onderzoeksjournalisten van CCTV in 2009 werd bekritiseerd. De Amerikaanse zoekmachine, die op dat moment bijna eenderde van de Chinese markt in handen had, kreeg de volle laag vanwege de vele links naar porno die zoekopdrachten opleverden.

Ook die aanval leek averechts uit te pakken, toen bleek dat CCTV voor het verwoorden van de publieke verontwaardiging een stagiaire bij het tv-programma aan het woord had gelaten. Toch delfde Google het onderspit. Het Amerikaanse bedrijf sloot zijn vestiging op het Chinese vasteland en opereert sindsdien vanuit Hongkong. Chinese zoekmachines namen vervolgens het marktaandeel van Google grotendeels over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden