Chinezen graven een tweede 'Panamakanaal' in Nicaragua

De geplande bouw van een kanaal tussen de Atlantische en Stille Oceaan, zaait grote verdeeldheid in Nicaragua. Tegenstanders noemen het 'absurd' dat de regering een stuk nationale soevereiniteit in handen legt van 'een incompetente Chinees'.

RIO DE JANEIRO - Donderdag stemde het Nicaraguaanse parlement in met de bouw van een circa 270 kilometer lang kanaal tussen beide oceanen. De volgende dag tekende president Daniel Ortega een contract met de Chinese zakenman Wang Jing die de benodigde 30 miljard euro neerlegt en de volledige controle krijgt over het project. Naast het kanaal komt er een internationaal vliegveld, twee havens, een spoorweg en een aantal vrijhandelszones. De concessie is vijftig jaar geldig.


Volgens de regering zal het kanaal grote economische voorspoed brengen in Nicaragua, een van de armste landen van het continent. Het bruto binnenlands product, dat zo'n 4 procent per jaar groeit, zal in 2015 met bijna 15 procent groeien, voorspelde minister van Publieke Zaken Paul Oquist. De bouw zal tienduizenden banen opleveren, verwacht hij.


Als bewijs voor deze rooskleurige toekomst, wijst de regering op Panama, dat over een soortgelijk kanaal beschikt en de snelst groeiende economie van Latijns-Amerika heeft. Het Nicaraguakanaal moet met een breedte van 150 meter de capaciteit van zijn Panamese broertje overtreffen. De bouw zal over een jaar beginnen en zo'n tien jaar in beslag nemen.


De rechtse oppositie vindt dat de regering de nationale soevereiniteit in gevaar brengt door de volledige controle in handen te leggen van een Chinees bedrijf. 'Ortega verkoopt Nicaraguaans grondgebied en schaadt de huidige en toekomstige belangen van het land', aldus oppositielid Eduardo Montealegre.


De tegenstanders twijfelen bovendien aan de betrouwbaarheid van Wang Ying, een telecomman zonder enige ervaring in de scheepvaartsector. Ying sleepte vorig jaar een telecommunicatiecontract van 225 miljoen dollar in de wacht in Nicaragua maar loopt vier maanden achter op de beloofde investeringen.


Ook uit de milieuhoek klinkt kritiek. Hoewel de precieze loop van het kanaal nog niet duidelijk is, zal hoe dan ook het Nicaraguameer doorkruisen. Dit meer van bijna negenduizend vierkante kilometer is het belangrijkste zoetwaterreservoir van de regio. Het kanaal zal de drinkwatervoorraad in gevaar brengen, zeggen milieuorganisaties. Ze vrezen ook voor de biodiversiteit in en rond het meer. De regering wuift de zorgen weg. 'Een deel van de economische winst zal besteed worden aan herbebossing en natuurbescherming', aldus minister Oquist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden