Chinese Superkikker moet Disney gaan overtreffen

SuperFrog gaat de wereld veroveren, dat weet SJS, de Chinese tekenfilmproducent, zeker. De Chinezen hebben geen zin meer om uitvoerend werk te doen voor buitenlandse studio’s....

Van onze correspondent Hans Moleman

Even voorstellen: SuperFrog, de kikkeruitgave van de Ninja Turtle. Mix van de genen van de mens en de kikvors, ontsnapt uit een ondergronds laboratorium in Sichuan, in de binnenlanden van China. Bestrijdt heldhaftig met zijn Liquid Laser al het kwaad – met name de akelige, in het rood gehulde Slechte Kakkerlakken – in gans het intergalactisch universum. ‘Dit wordt beter dan Star Wars’, zegt Kerr Xu. ‘Ik heb SuperFrog gebaseerd op de verhalen die ik mijn kinderen vertelde voor het naar bed gaan. Kinderen zijn dol op kikkers.’

De pretlichtjes in zijn ogen laten geen ruimte voor twijfel. Ouders in Europa, bereid je er maar vast op voor: Superkikker komt eraan.

Xu is eigenaar en creatief directeur van SJS, een jonge Chinese tekenfilmproducent met grote plannen. Twee jaar geleden opgericht, en klaar om de wereldmarkt te bestormen. Met SuperFrog. De pilot is af, ruim honderd afleveringen staan in de planning, in eerste instantie voor het kinderkanaal van de Chinese tv. Ze worden gemaakt met de meest geavanceerde driedimensionale software die er op de markt is, door de 140 medewerkers van SJS in Shanghai en Peking.

De Chinese animatie-filmindustrie is aan een interessante ontwikkeling bezig, vertelt Xu – 37, rood T-shirt, jeans, stekeltjeshaar, zoon van een ruimtevaartingenieur, paar jaar in de VS gezeten – op de Internationale Cartoonshow van Hangzhou, een miljoenenstad bij Shanghai.

‘China was altijd een goeie plek voor Japanse en Amerikaanse tekenfilmproducenten om het saaie bulkwerk uit te besteden. Wij waren bereid achter de computer te kruipen voor eentiende van de prijs elders. Maar we beginnen nu zelf ook creatief te worden.’

Zijn bedrijf SJS is er een voorbeeld van. Werken voor bodemprijzen voor een Japanner of de Disney-studio’s doen ze niet meer (‘onze prijs is de helft van die in Japan of de VS, graag of niet’) en het liefst gebruikt SJS zijn talent nu om eigen series te ontwikkelen. Chinese series, uitgevoerd met een snufje lokale cultuur – zo kan SuperFrog goed uit de voeten met de traditionele vechtsporten – maar verder toch vooral internationaal gemodelleerd, om de concurrentie met de producten uit de studio’s van Disney aan te kunnen.

SuperFrog wordt de eerste moderne Chinese tekenfilm die de wereld gaat veroveren, voorspelt de creatief directeur, die eerder actief was als bankier (‘zo saai’). ‘Wij gaan een mooi product leveren, met grote mogelijkheden voor merchandising. In de serie zitten tweehonderd figuren, daar kun je allemaal kinderspeelgoed van maken.’

Xu heeft de wind mee in China. De regering wil graag meer lokaal aanbod op de tientallen kanalen van de staatstelevisie, en Peking zou het prachtig vinden als een nieuwe Chinese tekenfilmheld wereldwijd doorbreekt. Net als Frankrijk hecht de Chinese politiek er aan de eigen cultuur niet te laten ondersneeuwen door tv-producten uit het buitenland, of het nu Amerikaanse shows zijn of populaire programma’s uit Hongkong, Zuid-Korea of Taiwan.

De wettelijke norm voor producten van eigen bodem is vastgesteld op 60 procent. Dat betekent een groeimarkt voor zelfstandige producenten, aangezien China Central Televison zelf niet bekendstaat om zijn creatieve talent, maar tegenwoordig (met het oog op de reclame-inkomsten) ook als staatstelevisie op de kijkcijfers moet letten.

Opvallend is hoe de overheid de nieuwe sector steunt met faciliteiten. Zo is aan de rand van Shanghai, in het Zhangjiang Hi-Tech Park, een speciale kantoorcluster neergezet voor filmbedrijven als SJS. De naam ervan – Shanghai Creative Industrial Base – klinkt nog wat ouderwets, maar het bedrijvenpark bestaat straks uit design-kantoren rond een fraaie waterpartij, die lichtjaren verwijderd lijken van de communistische vijfjarenplannen.

‘Ons streven is een van de belangrijkste centra voor cultuurproducten in China te worden’, zegt Irene Wang van de Shanghaise Ontwikkelingsmaatschappij voor de Creatieve Industrie, die speciaal is opgericht om het park te besturen.

Als de ambitie van Shanghai om uit te groeien tot ‘een metropool voor de mondiale creatieve industrie’ wordt waargemaakt, zullen er binnen tien jaar zo’n tweehonderd bedrijven met meer dan twintigduizend mensen actief zijn. Ze gaan zich bezighouden met het bedenken, uitwerken en produceren van tekenfilms en online games, film, de ontwikkeling en productie van multimedia-programmatuur en -apparatuur.

Kerr Xu zit deze week in het Franse Annecy, waar een van de grootste internationale animatiefestivals wordt gehouden. Zeg maar het Cannes van de tekenfilmindustrie. Daar hoopt hij zijn kikkerserie en andere nieuwe creaties van SJS aan tv-stations uit de hele wereld te verkopen. ‘Ik wil de Chinese Disney worden’ , verklaart hij met aanstekelijk enthousiasme. ‘Maar dan anders.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden