Nieuws Architectuur

Chinese ‘starchitect’ bouwt panoramadak in Rotterdam voor het ‘optillen van geest en lichaam’

De beroemde Chinese architect Ma Yansong gaat zijn ‘handtekening’ zetten in Rotterdam. Op Katendrecht moet een panoramisch uitzichtpunt verschijnen, als toevoeging in en op de historische Fenixloods II.

Impressie van het panoramisch uitzichtpunt op de bestaande Fenixloods in Rotterdam. Beeld MAD Architects

Ma Yansong wordt gezien als de eerste Chinese architect die het Westen verovert. Voor Star Wars-regisseur en miljardair George Lucas ontwierp zijn bureau MAD Architects een privémuseum in Los Angeles in de vorm van een ruimteschip, in Toronto zette hij twee wolkenkrabbers neer die ogen als tornado’s. In 2016 werd Ma’s operagebouw in de Chinese stad Harbin uitgeroepen tot ‘Best Building of the Year’.

En nu is Rotterdam aan de beurt, met een weliswaar kleiner, maar niet minder spectaculair ontwerp van de Chinese ‘starchitect’. Op Katendrecht, het schiereiland tegenover het water bij Hotel New York, komt een panoramisch uitzichtpunt, een publiek atrium en een theatrale trappenpartij die doet denken aan de glijbaan van een golfslagbad.  Het wordt geen op zichzelf staand gebouw, maar een toevoeging in en op de historische Fenixloods II.

Ontwerpschets voor het interieur van Fenixloods II. De ‘glijbaan’ wordt een trap naar het panoramisch uitzichtpunt. Beeld MAD Architects

Opnieuw tast Droom en Daad diep in de buidel voor een culturele oppepper in Rotterdam. De stichting, geleid door oud-Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes, strooit in de havenstad met miljoenen van een mecenas om wie een waas van mysterie hangt. Dit voorjaar werd al bekend dat in de Fenixloods een ‘Landverhuizersmuseum’ komt. Het is gewijd aan de vele migranten die vanaf deze plek naar Amerika vertrokken en aan de nieuwkomers in de stad.

De keuze voor het Chinese MAD Architects heeft voor Katendrecht een extra lading, zegt Pijbes. ‘Katendrecht was ooit een van de oudste Chinatowns van Europa. Hier opende het eerste Chinese restaurant van Nederland en vermoedelijk ook van Europa. Rond 1900 was Katendrecht het decor voor opiumkits. Die vergeten geschiedenis blazen we nieuw leven in door de keuze voor Ma Yansong.’

Enkele jaren geleden was Ma Yansong (Beijing, 1975) in beeld voor een project in Amsterdam. Voor de Zuidas ontwierp MAD Architects een berglandschap van kantoren en woningen; gebouwen als glazen ijsschotsen, waaruit enorme bomen groeien, met een glooiende ‘vallei’ met meanderende voetpaden en waterpartijen. Het plan is echter niet uitgevoerd.

Fenixloods II op Katendrecht, met rechts aan de overkant van het water Hotel New York en de hoogbouw op de Kop van Zuid. Beeld Harry Cock

Ma zegt in een verklaring trots te zijn om in Rotterdam een trappenhuis en observatiedek te maken ‘om lichaam en geest op te tillen, voor plezier en contemplatie’. De Fenixloods ​​wordt volgens de architect een plek om na te denken en meer te weten te komen over het verleden, het heden en de toekomst. ‘Als we kijken naar het pad dat we in het verleden hebben doorgemaakt, weten we dat de toekomst niet lineair zal zijn.’ Een verwijzing ook naar zijn handschrift: geen geometrische patronen, maar onregelmatige, gekromde vormen.

De Fenixloods was bij de oplevering in 1923 met 360 meter lang de grootste loods ter wereld. In de Tweede Wereldoorlog werd het middendeel vernietigd. Door een brand is het gebouw nu in twee delen gesplitst. De Fenix I is inmiddels ‘overkapt’ met acht verdiepingen aan appartementen. In de Fenixloods II zit nu de Fenix Food Factory, een culinaire broedplaats. Die moet vertrekken vanwege het Landverhuizersmuseum, tot verdriet van de lokale ondernemers.

De eerste schets van Ma Yansong (MAD Architects) voor de trap en panoramadek op de Fenixloods in Rotterdam. Beeld MAD Architects

MADE IN CHINA

Het moet maar eens afgelopen zijn met de typisch Amerikaanse, hoekige wolkenkrabber, vindt de Chinese architect Ma Yansong. Zijn intuïtieve gebouwen veroveren de wereld.  In 2012 gaf hij een interview aan de Volkskrant. Zijn project aan de Zuidas in Amsterdam is uiteindelijk niet doorgegaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden