Chinese reuzen WeChat en Sina Weibo willen Westen veroveren

Terwijl de grote Westerse sociale-mediareuzen zich gehinderd zien door The Great Firewall van China, maken Chinese sociale netwerken hun opmars in het Westen. Vorige week werd bekend dat Twitters Chinese equivalent Sina Weibo de wereld wil veroveren, en nu krijgen Facebook en WhatsApp een geduchte concurrent in het Chinese WeChat.

Beeld WeChat

WeChat is een mobiel platform waarmee gratis berichtjes kunnen worden gestuurd naar vrienden, gratis kan worden gebeld en locaties kunnen worden gedeeld. Net als bij Facebook kunnen er persoonlijke profielen worden aangemaakt en kunnen merken accounts aanmaken om te communiceren met hun fans. Grote merken als Nike en Starbucks zijn er al op vertegenwoordigd.

WeChat heeft al 400 miljoen leden, waarvan 80 procent binnen Azië. Met een nieuwe wereldwijde campagne, waarin 's werelds beste voetballer Lionel Messi schittert, probeert WeChat de wereld te veroveren. Onder andere in India en Zuid-Amerikaanse landen is WeChat agressief aan het adverteren met televisiecommercials. Met succes: in de afgelopen maanden wist WeChat volgens The Next Web al 20 miljoen leden buiten China te vergaren.

Censuur
Ook Sina Weibo is op zoek naar marktaandeel buiten China. In China is de microblogsite al de onbetwiste marktleider. Dit is ook niet zo moeilijk aangezien de grootste concurrent - Twitter - niet voorbij The Great Firewall komt. Sina Weibo staat erom bekend ruimhartig mee te werken aan het censuurbeleid van de Chinese overheid en heeft zelf ruim 700 medewerkers in dienst om onwelgevallige berichten te blokkeren.

Deze week werd bekend dat het sociale netwerk voor korte berichtjes zijn vleugels wil uitspreiden. Gebruikers kunnen zich nu ook aanmelden via Facebook en berichten crossposten. Dit is opvallend, want ook Facebook is in China geblokkeerd. De optie is dan ook alleen mogelijk voor Weibo'ers in Taiwan, Hongkong en via de Engelse versie van Sina Weibo - hetgeen erop duidt dat Sina Weibo grotere plannen heeft.

Hyves
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft al vaker laten doorschemeren ook graag Chinezen 'te willen verbinden' via zijn platform. Facebook heeft met ruim 600 miljoen leden wereldwijd iedere lokale speler - zoals Hyves in Nederland - weggevaagd, maar in China krijgt het geen voet aan de grond zolang het geen consensus bereikt met de censuurpolitie.

Hoewel de internetpenetratie in China slechts 42 procent is, tegenover 93 procent in Nederland, is de Chinese markt met 600 miljoen internetgebruikers de grootste internetmarkt ter wereld. De kwantitatieve nummer twee, de Verenigde Staten, heeft maar 250 miljoen internetgebruikers.

De meeste innovatie op internetgebied komt uit de Verenigde Staten. Maar terwijl de Amerikaanse sociale-mediareuzen zoals Facebook en Twitter geblokkeerd worden, kunnen de Chinese copycats ongestoord marktaandeel veroveren in China. Dat ze dat ook doen tonen Baidu (het Chinese Google), JD (het Chinese eBay of Amazon) en Sina Weibo (het Chinese Twitter) en WeChat (het Chinese WhatsApp meets Facebook). Zonder buitenlandse concurrentie kunnen zij rustig innoveren en uitgroeien tot miljoenenbedrijven, alvorens zij met gigantische marketingbudgetten de wereldmarkt bestormen. De lokale internetbedrijven zijn de lachende derde, zij profiteren van The Great Firewall.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.