Chinese bouwwoede

Het land dat het meeste cement en staal ter wereld consumeert telt enorm veel reusachtige bouwwerken.

Door onze verslaggever Hans Moleman

Bouwdrift, onophoudelijke bouwdrift – je raakt eraan gewend wanneer je eenmaal een tijdje in een grote Chinese stad verblijft. Slopen, hakken, boren en bouwen, het lijkt wel of China eraan verslaafd is. Nergens ter wereld vindt zo’n intense urbanisatie en infrastructurele vernieuwing plaats.

De komende jaren moeten er extra stadswijken verrijzen voor zo’n tweehonderd miljoen mensen. Dat is hetzelfde als nieuwe huizen bouwen voor tweederde van alle Amerikanen.

Shanghai
Een van de grootste bouwplaatsen van China is de regio rond Shanghai. Wie over een van de nieuwe rondwegen richting zee rijdt, komt eerst langs de nieuwe luchthaventerminal, die werd vorige maand geopend. Pudong International Airport verdubbelt de capaciteit tot 68 miljoen passagiers per jaar.

Aan de andere kant van de stad is de uitbreiding van het binnenlandse vliegveld Hongqiao net begonnen. De nieuwe luchthaven moet in 2010 dertig miljoen passagiers meer kunnen verstouwen. Er komt een zweeftrein tussen beide luchthavens, en de hogesnelheidstrein van Peking naar Shanghai zal er ook zijn terminal krijgen.

Rij wat verder en je komt bij de twee langste bruggen ter wereld. De ene, over de Baai van Hangzhou, meet 36 kilometer en werd onlangs officieel geopend, de andere, 32 kilometer lang, is al drie jaar in gebruik. Het is de toegangsweg naar Shanghai’s nieuwe containerhaven, die is aangebouwd aan een paar rotseilandjes in de Oost-Chinese Zee. De haven zelf, waarvan Fase-1 klaar is, wordt de grootste ter wereld, verzekeren de lokale autoriteiten.

Bouwwoede
En daarmee is de bouwlust nog lang niet voorbij. Mede met het oog op de Wereldtentoonstelling van 2010, legt Shanghai tegelijkertijd tien nieuwe metrolijnen aan. Er komt een Disneyland, en in het financiële district is net het fundament gelegd voor wat de hoogste wolkenkrabber ter wereld moet worden.

Overal, in Shanghai en tientallen andere miljoenensteden, worden nieuwe snelwegen aangelegd – bijna allemaal lucratieve tolwegen. Elk Chinees stadsbestuur dat zichzelf een beetje serieus neemt, is ook bezig met nieuwe vliegvelden, bruggen en spoorlijnen.

Een grootse aanpak, daar houden China’s bouwmeesters van. Het mag nauwelijks verbazen voor een volk dat ooit de Grote Muur bouwde; de langste constructie ter wereld. Een volk dat bouwt, werkt aan zijn toekomst – die variant op de spreuk die de Hollandse Afsluitdijk siert – geldt bij uitstek voor China, als vertolker van het vooruitgangsgeloof dat de bestuurders van deze nieuwe wereldmacht koesteren. Het is genieten, voor wie van bouwlust houdt, als je even wilt vergeten met hoeveel schade aan mens en milieu de groei nog vaak gepaard gaat.

'International living style'
De drang om vooruitgang spat van de reclameborden in Future City, de eerste wijk van de nieuwe stad Lingang, een uur rijden van het centrum van Shanghai. ‘A real living palace in the new century representing the popular international living style’, zo prijst de ontwikkelaar het project aan. De eerste straten met in pasteltinten uitgevoerde flats, rijtjeshuizen en villa’s van Future City zijn net klaar.

De wijk is, net als de hele stad, gebouwd op vers ingepolderde grond. Staande op de dijk bij het kunstmatige meer, dat als de kern van Lingang New City is ontworpen, ruik je het brakke water van de Oost-Chinese Zee. Lingang (letterlijk ‘Bij de haven’) zal als het helemaal af is, in 2020, meer inwoners tellen dan Amsterdam.

Nu is het nog een spookstad, alleen bewoond door duizenden bouwvakkers. Er liggen al zesbaanssnelwegen, omzoomd met minipalmbomen. Over een leeg kruispunt, waar de stoplichten al stipt van groen op rood springen, kuiert een straathond. Het nieuwe brandweerstation is bemand, de eerste benzinepomp, de eerste Jiadeli-supermarkt en de eerste JinJiang-Inn zijn open, maar verder woont er nog geen mens.

In het verkoopcentrum van Future City kun je inschrijven op de woningen, die 800 euro per vierkante meter moeten opbrengen. Buiten overheerst, naast de zeewind, de monotone dreun van heimachines. In het immense stalen geraamte van het nieuwe Zeemuseum, dat de trots van de stad moet worden, flikkeren de vuurmonden van lasapparaten.

‘Grootste Zeemuseum van China’, meldt een bord van de gemeente alvast.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden