Chinees-Frans

Na de jarenlange vermoeienissen rond zijn opera Saint François d'Assise nam Olivier Messiaen zijn lespraktijk weer op voor een jonge Chinees die zijn opleiding in Peking had genoten....

Op deze cd met orkestwerken van Chen valt de invloed van Messiaen op in de ruim bemeten instrumentatie en ongebreidelde klankuitbarstingen, maar ook in het uitgesproken lyrische karakter van de muziek. In de orkestsuite Iris dévoilée gaan Chinese instrumenten als de erhu (tweesnarige viool), pipa (luit) en zheng (cither) én Chinese sopranen in Peking-operastijl een schitterende verbinding aan met het Orchestre National de France. In dit negendelige 'portret van Iris' (Pudique, Jalouse, Voluptueuse, enzovoort) is Chen sterk in verstilde aquarelpassages, waar versmelting wordt doorsneden door felle uithalen, en voorspelbaar in de ritmische gedeelten, waar kitsch op de loer ligt.

Ook lof voor Reflet d'un temps disparu, waarin niet alleen cellist Ma, maar ook orkestleden een geweldige virtuositeit demonstreren, en de korte suite Wu Xing (de vijf Chinese elementen in een 'nieuwe volgorde'). Geen kommen met water of scheurend papier à la Tan Dun, wel opvallend heldere en directe live-opnamen van Radio France.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.