China verwacht recordproductie auto's

SHANGHAI - De Chinese auto-industrie verwacht in 2011 twintig miljoen voertuigen te produceren, een absoluut wereldrecord. China is sinds twee jaar de grootste automarkt ter wereld, nadat het een door de financiële crisis getroffen VS passeerde.


Het afgelopen jaar sprongen de verkopen in China met ruim dertig procent omhoog tot 18 miljoen stuks. De sterke groei was mede het gevolg van overheidssubsidies voor kleine en zuinige auto's. Omdat die dit jaar minder worden, verwacht De China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) een daling van de groei tot 10 a 15 procent, nog steeds een percentage waarop autoverkopers in Europa, de VS en Japan jaloers zijn.


De verkoopcijfers betreffen het totaal van personenwagens, vrachtwagens en bussen. Het aantal personenwagens nam in 2010 met 33 procent toe tot 13.8 miljoen stuks, terwijl de verkoop van de bedrijfswagens met 30 procent steeg tot 4.3 miljoen.


Europese, Amerikaanse, Japanse en Zuid-Koreaanse merken profiteren sterk van de bloeiende Chinese automarkt. Voor Volkswagen en General Motors, die via hun joint ventures met lokale staatsautofabrieken tot de top van de markt behoren, is China een van de belangrijkste afzetmarkten geworden.


Audi, zustermerk van Volkswagen, verwacht dit jaar voor het eerst meer auto's in China af te zetten dan op de Duitse thuismarkt. Grote Audi's zijn vooral gewild bij functionarissen van staat en leger. Ook voor Volvo, dat vorig jaar van Ford werd overgenomen door het Chinese Geely, is China inmiddels de op twee na belangrijkste markt ter wereld. Geely gaat in China drie nieuwe Volvo-fabrieken openen, naast de twee bestaande in Zweden en België, om de thuismarkt te bedienen.


De sterke groei van het aantal auto's leidt wel tot steeds meer verkeersproblemen in Chinese steden, ondanks een forse uitbreiding van het wegennet. In Shanghai geldt al jaren een restrictief beleid, via hoge belastingen (tot 5.000 euro) op de aanschaf van een kentekenbewijs.


Ook Peking, waar er elke dag ruim duizend auto's bijkomen, is helemaal dicht aan het slibben, in weerwil van de aanleg van nieuwe rondwegen. Het gemeentebestuur wil daarom nu voor het eerst een maximum stellen aan het aantal nieuwe autoverkopen. In 2011 zullen niet meer dan 240 duizend kentekenbewijzen voor de Chinese hoofdstad worden uitgegeven.


De verkopen van hybride en elektrische auto's staan in China nog in de kinderschoenen. Aantrekkelijke modellen zijn nog amper beschikbaar, en ze zijn zo duur dat er maar een paar honderd van zijn afgezet, vooral voor proefprojecten van gemeentelijke bedrijven.


De meeste grote Chinese fabrieken zijn wel druk bezig met de ontwikkeling van 'groene' auto's. De regering trekt de komende jaren miljarden euro's subsidie uit om van China een van de belangrijkste producenten van deze auto's te maken.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden