China liet fijnstof buiten meting

China's grote steden zijn meer vervuild dan tot dusver officieel werd toegegeven. Dat zal volgens deskundigen blijken nu in 2012 een nieuwe meetnorm wordt ingevoerd, die ook fijne stof- en roetdeeltjes registreert. De luchtkwaliteit in miljoenensteden als Peking, Shanghai en Guangzhou behoort al jaren tot de slechtste ter wereld.

SHANGHAI - De nieuwe meetnorm wordt ingevoerd na publiek protest vorig najaar, dat zich concentreerde in Peking. De Chinese hoofdstad kampt al jaren met ernstige luchtvervuiling, die de autoriteiten lang probeerden te bagatelliseren. Opvallend genoeg was het de Amerikaanse ambassade die als katalysator van het protest fungeerde.


De diplomatieke missie heeft een eigen meetstation op het dak dat volgens Amerikaanse normen meet. De gegevens worden dagelijks op internet bekendgemaakt. Zo werd vorig najaar de luchtkwaliteit in Peking als 'uiterst gevaarlijk' omschreven, terwijl het milieubureau van de gemeente 'lichte vervuiling' meldde.


Die tegenstelling leidde tot discussie op het Chinese internet, waarna uiteindelijk de aap uit de mouw kwam. De Chinese staat bleek alleen vervuiling te meten van deeltjes die groter zijn dan 2,5 micron, waardoor veel fijnstof buiten de resultaten blijft. Als excuus voor de grove metingen gaven de autoriteiten dat hun meetapparatuur niet modern genoeg was. Het leverde Peking argwaan en kritiek op, want goede apparatuur is eenvoudig te kopen.


De regering heeft deze week alle steden en provincies opdracht gegeven de nieuwe meetwijze dit jaar in te voeren. Volgens deskundigen die worden aangehaald in het kritische weekblad Caijing zal dit tot gevolg hebben dat de lucht in 80 procent van de steden niet meer zal voldoen aan de minimumnorm. De gemeente Peking verwacht pas in 2030 lucht te hebben die aan de norm voldoet.


Het dilemma is dat er enerzijds wel maatregelen zijn genomen om de luchtvervuiling te verminderen, zoals het sluiten of verhuizen van verouderde fabrieken, maar dat er anderzijds meer bronnen van vervuiling zijn bijgekomen. Peking telt nu vijf miljoen auto's, vier miljoen meer dan in 1998, er wordt veel meer afgebroken en gebouwd, wat veel stof veroorzaakt, en de bevolking is bijna verdubbeld tot rond de twintig miljoen.


De Chinese hoofdstad wil nu meer oude auto's, bussen en vrachtwagens van de weg halen, en voor 2020 moeten nog eens honderden vuile fabrieken verdwijnen. Ook wil de stad het gebruik van kolen verminderen van 26 miljoen tot minder dan 10 miljoen ton. Verder zal er 667 hectare bos worden aangelegd.


Volgens hoogleraar Zhu Tong van de afdeling milieutechniek van de universiteit van Peking had de regering tien jaar geleden al met dergelijke ingrepen moeten komen. Deskundigen als hij wijzen erop dat gevestigde belangen in het Chinese staatsapparaat nog steeds tegenwerken, omdat ze meer belang hechten aan economische groei en winstmarges.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden