China laat Frankrijk voorlopig links liggen

shanghai Airbus kan de borst nat maken in China. In een week tijd heeft de Europese vliegtuigbouwer twee niet mis te verstane waarschuwingen gekregen dat er turbulente tijden op komst zijn....

Eerst kwam er de ruzietaal uit Peking naar aanleiding van een onschuldige tête-à-tête van de Franse president Nicolas Sarkozy met de dalai lama. De Chinese media trokken het afgelopen weekeinde de registers open om deze ‘arrogante stunt’ van de Franse president te veroordelen, inclusief een onverhulde oproep aan het volk alles wat uit Frankrijk komt voorlopig links te laten liggen.

De taalkeuze is zo fel dat het bijna lijkt alsof een nieuwe generatie rode gardisten aan het marcheren is geslagen.

Dinsdag volgde de oproep van de Chinese luchtvaartautoriteiten aan alle staatsmaatschappijen waar mogelijk vliegtuigorders af te gelasten of de aflevering in ieder geval op de lange baan te schuiven. Want de economische crisis zorgt ook in China voor minder passagiers: de verliezen van de belangrijkste maatschappijen lopen dit jaar al in de honderden miljoenen euro’s en Peking zal flinke staatssteun moeten uitdelen om alles volgend jaar in de lucht te houden.

De bezuinigingsmaatregelen zullen zowel Boeing als Airbus treffen, maar gelet op het politiek gekrakeel kan het Frans-Duitse consortium de meeste last verwachten. De twee grote westerse concurrenten vechten al jaren om de Chinese markt, die de een na grootste ter wereld is. De komende twintig jaar heeft Peking ruim drieduizend nieuwe passagiersvliegtuigen nodig.

Het wordt ook interessant te volgen wat er met de nieuwe fabriek van Airbus gebeurt die in China is gebouwd. Peking wilde deze assemblagefabriek voor de A-320, het kleinste Airbusje, heel graag hebben om af te kijken hoe je zelf het best een volwassen vliegtuigindustrie op poten kan zetten. De fabriek in Tianjin bij Peking, waar ook een ontwikkelingscentrum aan vastzit, moet binnenkort met het afleveren van zijn eerste vliegtuigen beginnen.

Nog boeiender zou het trouwens worden als Barack Obama binnenkort besluit de dalai lama ook eens te ontmoeten, en ook Boeing door boze leiders in Peking in de ban wordt gedaan. Zouden de Chinezen het aandurven weer terug te vallen op hun oude partners, de Russische vliegtuigfabrieken die lang geleden hofleverancier van niet al te beste machines waren?

Hans Moleman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden