China bouwt mee aan megaspoorlijn door Andes

China wil Peru en Brazilië helpen bij de aanleg van een spoorlijn van 4544 kilometer die de Peruviaanse Stille Oceaan-kust verbindt met de Braziliaanse Atlantische kust. Voor de aanleg moeten het Andes-gebergte en het Amazonegebied worden getrotseerd.

De Andes, het gebergte waar de treinverbinding zal worden aangelegd.Beeld ThinkStock

China denkt aan gedeeltelijke ondertunneling van de bergtoppen van de Andes. De Chinese autoriteiten zijn overtuigd van de technische haalbaarheid. 'Wij willen graag actief meedoen aan de bouw', aldus president Xi Jinping.

Afgelopen week tekende hij met zijn Peruviaanse ambtgenoot Ollanta Humala een overeenkomst, waar ook de Braziliaanse regering mee instemde. Er komt een werkgroep die de plannen voor de 'Twee Oceanen Spoorverbinding' verder gaat uitwerken. Wanneer de spoorlijn af moet zijn is nog onduidelijk. Ook over de kosten zijn nog geen afspraken gemaakt, maar China is in ieder geval bereid mee te financieren.

Chinese belangen

Het spectaculaire plan past in een reeks van infrastructurele projecten die China via zijn bouwbedrijven in Zuid- en Midden-Amerika wil laten uitvoeren. Een 'tweede Panama-kanaal' dat met een lengte van 275 kilometer dwars door Nicaragua zou moeten gaan lopen, behoort daar ook toe. Het Chinese belang is duidelijk: als grootste importeur van grondstoffen zoals koper, ijzererts, olie en sojabonen, heeft China behoefte aan alternatieven voor het Panama-kanaal. De kosten om een schip daar doorheen te loodsen zijn in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd. Daarnaast vertoont de Chinese export naar Latijns-Amerika een gezonde groei. Ook dat maakt het voor China interessant te investeren in havens, wegen en spoorlijnen.

De instemming van Peru en Brazilië is een mooi succes voor Xi, nadat hij vorige week het slechte nieuws te verwerken had gekregen dat een prestigieuze hoge snelheidslijn in Mexico voorlopig van de baan is. Het ging om een ultrasnelle trein tussen Mexico Stad en de 210 kilometer noordelijker gelegen industriestad Querétaro. President Enrique Pena Nieto haalde een streep door de toekenning ervan aan een consortium onder aanvoering van het Chinese staatsbedrijf CCRC. Hij zei dat er 'twijfels over de wettigheid en transparantie' waren gerezen.

Verzoening

Internationale concurrenten als het Duitse Siemens en het Franse Alstom stelden helemaal geen tijd te hebben gekregen om mee te dingen. Daags erna kwam de aap uit de mouw: de president bleek in het bezit van een huis van circa vier miljoen euro dat door zijn vrouw als 'het echte huis van ons gezin' was aangeduid, maar op naam stond van een tot het consortium behorend Mexicaans bedrijf.

Daags erna vloog Nieto naar Peking voor de economische Apec-top. Xi negeerde hem aanvankelijk en van premier Li kreeg hij de waarschuwing dat Chinese bedrijven 'eerlijk' door Mexico moeten worden behandeld. Maar inmiddels hebben Xi en Nieto elkaar alweer gesproken. De Chinese president liet weten dat zijn land de order voor de hoge snelheidstrein alsnog erg graag binnenhaalt.

De Mexicaanse president Mexican Enrique Pena Nieto (rechts)en de Chinese president Xi Jinping samen in Peking.Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden