China: 30 procent minder smog door maatregelen onder 'code rood'

De tijdelijke maatregelen die de afgelopen week in Peking zijn genomen hebben geleid tot 30 procent minder smog. Dit meldt het Chinese ministerie van Milieu donderdag. Eergisteren kondigden de autoriteiten voor het eerst de hoogste smogalarm af, 'code rood'.

Een vrouw met een mondkapje tegen de smog poseert voor een foto bij het Temple of Heaven Park in Peking Beeld anp

Volkskrantcorrespondent Marije Vlaskamp woont in Peking, en hield de afgelopen dagen een blog bij over hoe het is om te leven onder 'code rood'. Vandaag is de lucht weer blauw, en dat komt volgens haar niet alleen door de smogmaatregelen. Vlaskamp: 'Het heeft vanochtend heel hard gewaaid in Peking, daardoor is de smog weggewaaid en kunnen we eindelijk de lucht weer zien. Iedereen maakt hier foto's van de blauwe lucht, want het is heel bijzonder dat je die kan zien. Maar zodra de storm gaat liggen is er weer net zoveel smog.'

Peking meldde 'code rood'- de hoogste op een vier-kleuren schaal- na een prognose van hoge vervuiling gedurende drie opeenvolgende dagen. Op donderdag was de luchtkwaliteit verbeterd tot een gematigd niveau volgens de luchtkwaliteitindex van de Amerikaanse ambassade.

Lees ook: Leven onder code rood

Het is voor het eerst dat Peking het hoogste smogalarm, Code Rood, heeft afgekondigd. Volkskrantcorrespondent Marije Vlaskamp hield een smogblog bij vanuit de Chinese hoofdstad. 'Een hese stem. Een branderige keel. Prikkerige ogen. Moe. Licht geirriteerd omdat ik me niet kan bewegen zoals normaal. Ademen door filters levert hoe dan ook geen volle longen zuurstof op en dus loop ik een beetje langzamer.'

Maatregelen

Code rood betekent dat de autoriteiten in Peking maatregelen hebben genomen voor auto's, fabrieken en bouwplaatsen. Vrachtverkeer mocht niet meer rijden en de helft van de personenauto's werd van de weg gehaald. De vervuiling door auto's is van zondag tot donderdag met 32 procent verminderd, volgens het Chinese ministerie. Alle auto's met een oneven kenteken moesten binnen blijven. Fabrieken moesten de productie stilleggen, of in elk geval de uitstoot beperken, en ook het werk in alle bouwputten moest worden gestaakt.

Sinds twaalf uur donderdagmiddag (plaatselijke tijd) is code rood voorbij. Vlaskamp: 'Het irriteerde veel inwoners dat ze niet meer zoveel mochten rijden, vooral omdat deze maatregel alleen voor Peking gold en niet voor de omliggende provincies, waar gewoon doorgereden werd. Dit terwijl het smogniveau in de omliggende provincies hoger ligt dan in Peking, omdat daar meer fabrieken staan. Ook hebben deze provincies de afgelopen dagen geen maatregelen getroffen.'

Vrijdag gaat het gewone rijschema voor Peking weer in. Dat houdt in dat de stadsbewoners hun auto een keer per week moeten laten staan. Deze maatregel was al eerder ingesteld, niet zozeer vanwege de smog maar om lange files te voorkomen.

Structureel probleem

Vlaskamp: 'Het smogalarm heeft veel losgemaakt in China. Toch is het moeilijk om iets wat al zo lang een probleem is te veranderen. De economie moet natuurlijk gewoon blijven doordraaien. Voor een structurele verandering moet de hele stad anders worden ingericht. Nu moeten veel mensen lang in de auto zitten om bij hun werk te komen en ontstaan er veel files. Het smogalarm is wel een goede test geweest voor de Chinese overheid, omdat ze nu weten hoe ze kunnen reageren in het geval van code rood. Ook zijn veel Chinezen die tot nu toe niet zo met smog bezig waren flink met hun neus op de feiten gedrukt. '

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden