Chicks love Diks & Pannekoekengate

In een filmpje van een autoverhuurbedrijf valt alles op zijn plaats en De Slok Jus d'Orange in Meerzicht.

Beeld Hilde Harsha

Top

Soms ligt een slogan zo voor de hand dat je je afvraagt waarom hij niet eerder is bedacht. Dinsdagmiddag overviel ons dit gevoel toen wij via meerdere kanalen de nieuwe reclame van een autoverhuurbedrijf kregen aangeboden. 'Chicks love Diks' was de titel van het filmpje - en alles viel op zijn plaats.

In de spot prijzen Robin en Niels Diks, respectievelijk aangeduid als 'jongste zoon' en 'oudste zoon', het uitgebreide wagenpark van het familiebedrijf. Dat het in overhemden gestoken duo een - al dan niet guilty - voorliefde voor woordgrappen koestert, blijkt niet alleen uit het eerdergenoemde bewijsstuk. 'Bij Diks kom je nooit voor niks', zegt jongste zoon Robin glunderend.

Toch waren we na al deze lolligheid nog niet voorbereid op wat volgt. Uit het niets begint bij de autowasserette een ordinaire hiphopvideo in slowmotion, inclusief guitige, rondborstige dames, gewapend met druipende sponzen en gekleed in gele hotpants en blauwe T-shirts met opdruk: 'I Diks'. De jongleur en de vuurspuwer maken de vette knipoog naar de over the top clipcultuur compleet.

In het volgende shot laten de broers het filmpje trots aan hun vader Ronald Diks zien, die hun hoofdschuddend op de kernwaarden van het bedrijf wijst. 'Goede prijs, persoonlijk contact en geen verrassingen.' Waarna papa Diks - een tikkeltje gegeneerd - het T-shirt onder zijn hemd toont. Inderdaad, ook Ronald Diks.

Een punt van kritiek is de slogan waarmee de reclame afsluit: 'Diks voor elkaar.' Eén woordgrap te veel en bovendien de enige die niet echt klopt. Het zal de familie Diks niet deren: zij lachen om bijna 300 duizend views binnen drie dagen. Dat is pas dik voor elkaar.

Flop

Er komt maar geen eind aan de stroom verhalen en columns over familierestaurant Boerderij Meerzicht in het Amsterdamse Bos - pannekoekengate. Met een column van Marcel van Roosmalen in nrc.next kreeg de kwestie donderdag zelfs landelijke allure.

Het begon op 21 juni in Het Parool, met een column van Eva Hoeke. Het pannekoekenrestaurant werd beschreven als een gruwelkabinet, een 'niet zo rustieke boerderij met formica tafels'. De stemming was grondig verziekt toen Hoeke en haar vriend dubbel moesten betalen voor een glas jus d'orange. Personeel had geconstateerd dat de vriend zijn glas had bijgevuld, nadat als gevolg van een botsing een 'slok jus over de rand klotste'.

De vriend van Eva Hoeke is Marcel van Roosmalen.

Bijna een maand later, op 19 juli, plaatste Het Parool een rectificatie. De jus d'orange was niet over het glas geklotst. 'In werkelijkheid had de man voor de kassa al een paar slokken jus d'orange genomen, waarna hij het halflege glas bijvulde zonder dit bij het afrekenen te melden.'

Afgelopen dinsdag stond er een groot verhaal over Meerzicht in Het Parool. Laten we het voorzichtig zeggen: de toon was positief. 'Pannenkoekparadijs', stond erboven. Van Roosmalen sloeg donderdag terug. In nrc.next onthulde hij dat de hoofdredacteur van Het Parool naar Meerzicht was getogen om videobeelden (!) van het jus d'orange-incident te bestuderen. Het restaurant werd daarna een rectificatie en een 'leuke sfeerreportage' in het vooruitzicht gesteld.

Dit is natuurlijk allemaal erg grappig, maar wat niet uit het oog moet worden verloren, is dat het ONTZETTEND kinderachtig is om voor het afrekenen een glas jus d'orange halfleeg te drinken en stiekem bij te vullen.

Beeld Hilde Harsha
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden