Chemiebranche werkt aan verbetering imago

De chemische industrie begint een nieuw offensief om beter geaccepteerd te worden bij het publiek. Het imago van de bedrijfstak is de laatste tijd verslechterd, zo blijkt uit een onderzoek van de Cefic, de lobbyclub van chemieconcerns in Europa....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Wellicht moeten we onze houding, cultuur en communicatie anders gaan inrichten', zei gisteren Cefic-president S. de Bree, in het dagelijks leven bestuursvoorzitter van DSM. Volgens De Bree heeft het imago van de chemie een nieuwe knauw gekregen door de publikatie van een Amerikaans boek, Our stolen future (Onze gestolen toekomst), waarin gewaarschuwd wordt voor verminderde vruchtbaarheid van mannen. De auteur wijst op talloze onderzoeken die zouden uitwijzen dat mannen minder en ook minder vruchtbaar zaad produceren. Dat zou vooral te wijten zijn aan de grote hoeveelheid 'pseudo-oestrogenen' in het natuurlijk milieu. Die zijn daarin terechtgekomen doordat steeds meer chemische produkten worden gebruikt.

Cefic heeft een commissie ingesteld die moet onderzoeken hoe de branche zich het best kan verweren tegen die aantijgingen. De Bree wees er gisteren op dat er nog absoluut geen eenduidig bewijs is dat de mannelijke vruchtbaarheid inderdaad terugloopt, laat staan dat dat te wijten zou zijn aan de chemie. 'We moeten de bijdragen van onze bedrijfstak aan de leefbaarheid van de samenleving en aan de gezondheid van de economie over het voetlicht brengen bij een breed publiek.'

Mogelijk komen er grote reclamecampagnes in de media, hoewel 'het nut daarvan ook niet vaststaat'. Een strategie die in ieder geval gehanteerd gaat worden, is dat omwonenden van chemische fabrieken op grotere schaal in staat worden gesteld om de bedrijven te bezoeken en kennis te nemen van 'alle milieu- en veiligheidsmaatregelen'.

Chemische ondernemingen krijgen van Cefic ook het advies om 'bewonersraden' op te richten, waarin omwonenden zitting kunnen nemen. Die platforms zouden dan de zorgen en de ideeën van de buurtbewoners kunnen doorgeven aan de bedrijven.

Volgens een functionaris heeft DSM zelf de hoop praktisch opgegeven dat de chemie nog iets aan zijn reputatie kan doen bij mensen die de middelbare-schoolleeftijd voorbij zijn. DSM richt al zijn communicatie-inspanningen op scholieren. Niet alleen om hen bewust te maken van wat chemie betekent, maar ook om hen te interesseren voor een carrière als chemicus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden