Chauffeur Uber is werknemer volgens rechter in VS

Taxibedrijf Uber behandelt zijn chauffeurs als werknemers, vinden Amerikaanse rechters. Zij zijn dus geen zelfstandigen, zoas Uber beweert. De gevolgen hiervan kunnen ingrijpend zijn.

Beeld Reuters

Taxibedrijf Uber dreigt in de problemen te komen met de zelfstandigheid van zijn chauffeurs. Voor de tweede keer in korte tijd heeft een Amerikaanse rechter geoordeeld dat een Uber-bestuurder geen zelfstandige is, maar in dienst bij het bedrijf. Ook in Nederland ziet de rechter de chauffeurs van het taxibedrijf mogelijk als werknemers, zegt de Amsterdamse hoogleraar Mies Westerveld.

Uber is in de Verenigde Staten verwikkeld in een reeks rechtszaken over de zelfstandigheid van de chauffeurs. Zelf ziet het bedrijf zich het liefst als neutrale bemiddelaar tussen zelfstandige bestuurders en klanten. Maar de arbeidscommissie van de staat Californië, thuisbasis van Uber, denkt daar anders over.

In een rechtszaak aangespannen door een voormalig Uberchauffeur oordeelde de rechter dat het taxibedrijf haar meer dan 4.000 dollar (ruim 3.500 euro) moet terugbetalen. Het gaat om kosten die de bestuurder maakte toen ze voor het bedrijf werkte, zoals tank- en wasbeurten en verzekeringen. De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de werkwijze van Uber. Als het bedrijf alle bestuurders in dienst moet nemen, brengt dat hoge kosten met zich mee.

Zelfstandig

Volgens Uber zijn de taxichauffeurs die voor de app rijden zelfstandig, want ze kunnen hun eigen uren bepalen en ze mogen ook voor andere taxibedrijven werken. Maar volgens critici schuift het taxibedrijf op deze manier kosten als verzekeringen en sociale premies handig af op de chauffeurs.

De rechter in San Francisco constateerde daarbij dat Uberchauffeurs niet meer voor het bedrijf mogen rijden als ze te weinig uren maken of als de gebruikersoordelen tegenvallen. Daarmee gedraagt het bedrijf zich als werkgever. Uber gaat tegen de uitspraak in beroep.

Ook Nederlandse chauffeurs zouden door de rechter als werknemers kunnen worden gezien, zegt Mies Westerveld, hoogleraar sociaal verzekeringsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. 'Als een chauffeur niet meer voor Uber mag werken omdat zijn score te laag is of omdat hij te weinig uren maakt, kan het zijn dat de rechter het bedrijf als werkgever ziet.'

Volgens de hoogleraar is het belangrijk dat politici kritisch kijken naar dit soort nieuwe arbeidsconstructies, waarbij mensen zich via een app of website laten inhuren. 'Het gevaar is dat het bedrijf achter de app te veel macht krijgt en de arbeidsvoorwaarden eenzijdig dicteert.'

Meerdere rechtszaken

In de VS lopen meerdere rechtszaken tegen Uber in verband met de schijnzelfstandigheid van Uberchauffeurs. Waar in Nederland de discussie zich focust op pakketbezorgers, gaat het in Amerika de laatste tijd over deeleconomiewerkers als Uberchauffeurs of mensen die zich aanbieden op klusjesplatform TaskRabbit.

Een oud Uber-bestuurder in Florida won in mei nog een rechtszaak tegen het taxibedrijf. Uber had zijn account gedeactiveerd waardoor hij niet meer voor het bedrijf kon rijden. De chauffeur eiste een werkloosheidsuitkering. De rechter gaf hem gelijk en oordeelde dat de bestuurder in feite in dienst was bij Uber. In eerdere rechtszaken werden Uber-chauffeurs overigens wel gezien als zelfstandige ondernemers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden