Chartervliegtuig?

De luchtmacht zet voortaan asielzoekers uit, want chartervliegtuigen zouden te luxe zijn. Goede reis?..

Overste Aart Fokkema, luchtmachtwoordvoerder: 'Onze KDC-10 toestellen zijn gekocht van Martinair. Maar we hebben ze omgebouwd tot half vrachtvliegtuig, half passagiersvliegtuig. Achterin staan rijen gewone vliegtuigstoelen. De aanwezigheid van cabin-attendants is wettelijk verplicht. Dat zijn meestal luchtmachtwerknemers, soms burgers. Zij brengen koffie, thee, fris en broodjes. Alcohol en entertainment hebben we niet.'

De woordvoerder van een chartermaatschappij: 'We willen niet met onze naam in de krant, omdat de speciale uitzettingsvluchten niet bij het vakantie-imago van ons bedrijf passen. Als de luchtmacht voortaan deze vluchten overneemt, vinden wij dat niet erg. Het is ook geen belangrijk onderdeel van onze omzet.'

Marechaussee-woordvoerder Rob Stenacker: 'De massale uitzettingen worden zo voor ons wat beter beheersbaar. Maar ik verzeker u, het zijn nu al geen vakantiereisjes. Een groep vreemdelingen die gedwongen wordt teruggestuurd, begeleid door een leger marechaussees, ervaart dat niet als een pleziertochtje.

Het gros van de vreemdelingen wordt per lijnvlucht uitgezet. Dat blijft zo. De IND is dit jaar van plan 36 speciale vluchten te organiseren en wil in diezelfde tijd 18 duizend personen uitzetten. Dat betekent dat de meesten zullen terugkeren via een lijndienst van een gewone luchtvaartmaatschappij. Dus tussen betalende passagiers.'

Schiphol-woordvoerder Marianne de Bie: 'Ons maakt het niet uit. We ondervinden geen overlast door de speciale vluchten. Op 400 duizend charters per jaar is 36 stuks verwaarloosbaar.'

Directeur Eduard Nazarski van VluchtelingenWerk Nederland: 'Ik heb mij gestoord aan het bijzinnetje dat de chartervluchten te luxe zouden zijn. Bij dit soort vluchten komt het tax-freekarretje echt niet langs. Maar het gaat hier om de praktische uitvoering van een moeilijke zaak. Als dat maar respectvol gebeurt, maakt het type vliegtuig ons niet uit .'

Het ministerie van Justitie over het uitzetten van zo'n vijftig Russische joden in 1991 , in NRC : 'Het was de eerste keer dat een uitzetting op een dergelijke schaal gebeurde. We geven er de voorkeur aan uitgeprocedeerde asielzoekers met lijnvluchten tussen normale reizigers terug te laten reizen. Het zijn geen criminelen.'

Henri Populier van de vakbond voor Nederlands cabinepersoneel: 'Eindelijk lost de overheid haar eigen problemen op. Passagiers die tegen hun zin vliegen, horen niet in een burgervliegtuig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.