Charterbedrijven: 'Schiphol discrimineert vertrekkenden'

Wie op Schiphol met het vliegtuig vertrekt, betaalt vijf keer zoveel voor het gebruik van de faciliteiten van de luchthaven als de passagier die op dezelfde luchthaven overstapt....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Op aandringen van de internationale organisatie van chartermaatschappijen, de IACA, onderzoekt de Europese Commissie de verschillende tarieven. 'In april hebben we de positie van charters op Schiphol uitgelegd en om een opinie gevraagd. Maar we hebben nog steeds geen reactie gehad', zegt een medewerker van de IACA.

Niet alleen Schiphol zou zich schuldig maken aan discriminatie, ook de overheid zou overstappers voortrekken. De milieuheffing van vier gulden die het ministerie voor vertrekkers in petto heeft, geldt niet voor transfer-passagiers. Ook de veiligheidstoeslag van acht gulden, die het ministerie van Justitie verplicht stelt, wordt slechts aan vertrekkende passagiers opgelegd.

Met name de KLM, die veel transferpassagiers vervoert, zou profiteren van de bevoordeling van overstappende reizigers. Als de tarieven zouden worden gelijkgetrokken, en de overstappers evenveel zouden moeten betalen als de vertrekkers, zou Amsterdam minder aantrekkelijk worden als overstapplaats. Dan zou de KLM klanten verliezen. Schiphol en de KLM zouden de kosten voor transferpassagiers daarom laag willen houden.

De chartermaatschappijen, die vooral 'vertrekkers' vervoeren, voelen zich benadeeld. 'Het kan niet zo zijn dat de vertrekker niet meer op Schiphol terecht kan en vanwege de Japanse transfer-passagier die hier maar anderhalf uur blijft', meent een woordvoerder van Transavia.

Volgens hem vormt Schiphol een uitzondering in West-Europa. 'Op de meeste andere luchthavens is het verschil minder groot', stelt hij. Transavia is het niet eens met het beleid van Schiphol, maar wil zich niet distantiëren van de mening zijn moederbedrijf KLM.

De KLM vindt het niet meer dan logisch dat overstappers minder betalen dan vertrekkers. 'Ze maken ook gebruik van minder faciliteiten', vindt een woordvoerster.

Schiphol zelf stelt dat het niet de duurste luchthaven van Europa is, maar 'in de hogere categorie van de middenmoot' zit. Volgens de ACI, de internationale organisatie van luchthavens, zijn de tarieven van de diverse luchthavens onderling nagenoeg niet te vergelijken.

Schiphol heeft al toegezegd tegemoet te komen aan de wensen van de chartermaatschappijen. De tarieven voor de overstappers gaan omhoog. Nu betaalt een vertrekkende passagier 18,40 gulden terwijl een transferpassagier maar 3,60 betaalt.

De komende jaren wordt de heffing voor transferpassagiers verhoogd tot een derde van wat de van Schiphol vertrekkende passagier betaalt. De chartermaatschappijen eisen echter dat het verschil wordt opgeheven.

Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat is informeel geklaagd over de plannen de milieutoeslag, bedoeld om iets te doen tegen de geluidshinder die de luchthaven veroorzaakt, wel aan vertrekkers en niet aan de overstappers op te leggen. Volgens woordvoerder van het ministerie was het 'een politieke keuze' de heffing slechts aan vertrekkers op te leggen.

De chartermaatschappijen stellen echter dat een passagier die is overgestapt even belastend is voor het milieu als een passagier die net aan zijn reis begint.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden