Nieuws Imagocampagne accountants

Charmeoffensief: ‘Tandarts Carolien’ en ‘crècheleidster Lydia’ moeten accountant aan een beter imago helpen

De Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) is een charmeoffensief begonnen om de beroepsgroep aan een beter imago te helpen. Want ook Nederlanders die nooit met een accountant te maken krijgen, hebben belang bij hun werk, zo moet een nieuwe reclamecampagne duidelijk maken.

‘Accountantsdag’ in de Rai, Amsterdam. Beeld Marcel van den Bergh

Voor een beroep waarmee nog geen kwart procent van de Nederlanders zijn brood verdient, mogen accountants zich verheugen in een onevenredig grote rijkdom aan grappen ten koste van zichzelf. Bijvoorbeeld de grap over het signalement van een extraverte accountant: eentje die tijdens een gesprek naar jouw schoenen staart in plaats van zijn eigen schoeisel. Of de grap over wanneer je zeker weet dat je kind later accountant wordt: als je uit Assepoester voorleest hoe de goede fee een pompoen omtoverde tot een gouden koets, en je zoon of dochter vraagt of die koets dan onder de inkomstenbelasting of vermogensrendementsheffing valt. Of de grap over de slapeloze accountant op het spreekuur. ‘Heb je geprobeerd schaapjes te tellen?’, vraagt de huisarts. ‘Dat is het hele probleem’, zegt de accountant: ‘Ik maak steeds ergens een telfout, en ben dan zes uur bezig om hem te vinden.’

Hoog tijd om ‘het imago van de accountant te verbeteren en de relevantie van het beroep voor de samenleving te versterken’, dachten ze bij de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). En dus loopt sinds dinsdag de reclamecampagne ‘Nederland rekent op zijn accountants’, compleet met radiospotjes en krantenadvertenties over ‘tandarts Carolien’, ‘crècheleidster Lydia’ en ‘restauranthouder Dzjengis’. ‘Kijk, wie de dingen mooier maakt dan ze zijn, krijgt vroeg of laat de kous op z’n kop – en terecht, natuurlijk’, orakelt ‘visboer André’ in een van de radiospotjes met moddervet Mokums accent en carillongelui op de achtergrond, vermoedelijk terwijl hij een Hollandse Nieuwe aan het fileren is. ‘Cijfers moeten het eerlijke verhaal vertellen’, klinkt daarna de commentaarstem. ‘Daarom houden accountants de jaarcijfers van bedrijven kritisch tegen het licht. Dat doen ze in het publiek belang – het belang van visboer André en dat van 17 miljoen andere Nederlanders.’

Cruciale rol

Fijn om te weten voor wie nog weleens een jaarrekening deponeert, maar wat moet de rest van Nederland met dit charmeoffensief? ‘Dat is nou precies de kern van de campagne’, zegt NBA-woordvoerder Lukas Burgering. ‘Ook Nederlanders die nooit met een accountant te maken krijgen, hebben er belang bij dat er geen geld wordt witgewassen, dat de schatkist geen miljoenen misloopt door belastingontduiking en dat het midden- en kleinbedrijf draait als een goed geoliede machine. Daar spelen accountants een cruciale rol in.’

Accountants heten de waakhonden van het kapitalisme te zijn, altijd paraat om fraudeurs en al te creatieve boekhouders in de kuiten te bijten, maar de afgelopen jaren vergaten ze nogal eens te blaffen. Het Enron-schandaal, de val van Lehman Brothers, de FIFA-corruptie, de DSB-affaire, de Vestia-fraude, de kladderadatsch van Carillion – het zijn slechts enkele van de talloze voorbeelden waarbij duurbetaalde accountants ernstig tekortschoten.

De affaires noopten de NBA tot flink wat gewetensonderzoek. Zo kwam er een rapport, ‘In het publiek belang’, dat resulteerde in een ‘veranderagenda’ met 53 ‘verbetermaatregelen’, zoals het terugvorderen van bonussen bij verwijtbaar gedrag en de invoering van een verplichte beroepseed (zie kader) voor de ruim 21 duizend NBA-leden. Recent nog liet de NBA Motivaction onderzoek doen naar de reputatie van accountants, waaruit onder meer bleek dat acht op de negen Nederlanders niet of nauwelijks weten wat een accountant precies doet.

Betekent de nadruk op het publieke belang ook dat de grote accountantskantoren vanaf nu geen multinationals meer gaan helpen met het ontwijken van belastingen? ‘Je zou tot op zekere hoogte nog kunnen zeggen dat de accountantskantoren daarmee wel degelijk in het publieke belang handelen, omdat ze bedrijven zo helpen te overleven en daarmee ook werkgelegenheid veiligstellen’, zegt NBA-woordvoerder Burgering. ‘Maar ik ben het ermee eens dat maatschappelijk ongewenste belastingconstructies niet door accountants zouden moeten worden uitgedokterd en opgezet. Alles wat in strijd is met het publieke belang zou een accountant moeten vermijden.’

De beroepseed voor accountants

‘Ik ben mij ervan bewust dat ik als accountant dien te handelen in het algemeen belang.

Ik oefen mijn beroep uit met een professioneel-kritische instelling. In de uitoefening van mijn beroep als accountant laat ik mij leiden door fundamentele beginselen van integriteit, objectiviteit, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid.

Ik houd mij aan de wetten en regelgeving die op mijn beroep van toepassing zijn.

Mijn professionaliteit brengt met zich mee dat ik geen handelingen verricht waarvan ik weet of behoor te weten dat die het accountantsberoep in diskrediet kunnen brengen.

Zo waarlijk helpe mij God almachtig/dat beloof/dat verklaar ik.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden