Charlie Chan Dagelet is uitgelezen staaltje van smaak en stijl

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Beeld Hollandse Hoogte

Arno Kantelberg

Omdat de dresscode op de rode loper bij het Filmfestival in Rotterdam een informeel karakter had (Rotterdam, hè), kwam er veel vrolijks voorbij geparadeerd. Complimenten voor Ted Langenbach en Winfried Baijens, maar ook voor acteur Teun Luijkx, door Shariff Korver geregisseerd in Fenix, de misdaadserie die in Rotterdam in première ging. Fenix speelt zich af in mijn geliefde Brabant, waar we tegenwoordig behalve pils ook pillen produceren. In Fenix ook een rol voor Hans Dagelet, ik gok als boef.

Ik zie de acteur, 72 inmiddels, regelmatig fietsen in het park, dus ik vermoed dat we vlak bij elkaar wonen. De meeste fietsers koersen met de blik op de einder (en de gedachten elders), maar Dagelet fietst met ogen als een zoeklicht. Fascinerend.

Dagelet bewijst hierboven het tegendeel van wat Karl Lagerfeld zegt ('think pink, but don't wear it') met een heerlijk t-shirt met ronde hals. Roze geeft een vleugje sprezzatura aan de voor het overige bohémiene verpakking. Leuk. Maar zoals we van de literatuur hebben geleerd, is het de gelaagdheid die diepte geeft. Het lichte vest fungeert als arcering van het vlotte werkmansjasje, een lijn die optisch doorgetrokken wordt in het haar (ook lichtgrijs) en de pet van hetzelfde stoere materiaal. Vakwerk. Kunst bijna. Of overdrijf ik? Ach, wat zou het. Zoals Keith Richards al zei: 'As far as I'm concerned, art is short for Arthur.'

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

Hans DageletBeeld Hollandse Hoogte

Jossine Modderman

Wat ziet Charlie Chan Dagelet (rechts) er schmecklich uit in haar roze Stieglitz-broek. Een tint die de artistieke acteursfamilie uit Amsterdam uitstekend kan hebben, zie vaders hiernaast. De broek is onderdeel van een fraai pak van de hand van Pien Stieglitz, die met bovengenoemd label al enige tijd de lieveling is van straatwijze Randstedelingen. Charlie is een uitgelezen staaltje van smaak en stijl - let ook op de pet en het fraaie jasje - en een voorbeeld voor velen.

Even over vrouwenpakken. Ze zijn, zoals u weet, van alle tijden. Het enige dat fluctueert, is het silhouet. De Stieglitz heeft bijna altijd wijde pijpen onder een slank gesneden overhemdjasje; een knipoog naar de jaren tachtig. Een tijdperk, overigens, dat de gemiddelde drager alleen van Netflixseries kent.

Ook heerlijk hip: de genderneutrale pakken van Bonne Suits. Een beetje creatieveling met aspiraties in film, muziek of media heeft er minstens één, met daaronder een sweater van The New Originals. Over inne Amsterdamse merken gesproken: hoe hilarisch is het dat het streetwearmerk Patta de handen ineen heeft geslagen met Mephisto? Ik wil niet als een belegen wijf klinken, maar in mijn tijd waren deze spekzolenstappers hét favoriete schoeisel van de aardrijkskundeleraar. Kan niet wachten tot Supreme de Dr. Scholl's-schoen naar een ondenkbaar hoog begeerteniveau gaat stuwen.

Jossine Modderman, hoofdredacteur Lindanieuws en Linda.tv

Charlie Chan DageletBeeld Hollandse Hoogte
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden