Chaos op spoor: maar één telefoon voor een hele ploeg

De grote chaos woensdagavond op en rond station Amsterdam Centraal is mede veroorzaakt door een slechte communicatie tussen de verkeersleiders en personeel van de Nederlandse Spoorwegen....

Het treinverkeer van en naar de hoofdstad kwam stil te liggen door de chaos die ontstond na een stroomstoring bij Alkmaar en een ongeval op station Sloterdijk. Railverkeersleiding, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor de treinenloop, geeft de schuld aan NS Reizigers. 'Wij zagen wel oplossingen. Maar als wij bijvoorbeeld een trein wilden laten rijden, bleek er geen machinist aanwezig te zijn.'

Hoofdoorzaak is de scheiding van verkeersleiders en zogeheten 'bijstuurders'. Tot vorig jaar werd de treinenloop vanuit één instantie gecoördineerd. Maar om concurrentie op het spoor mogelijk te maken, is de verkeersleiding op last van de diverse ministers van Verkeer opgesplitst. Sindsdien vallen de seinen, wissels en treinenloop onder de verantwoordelijkheid van Railverkeersleiding (die onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat valt), terwijl de bijstuurders (in dienst van de spoorwegen) het NS-personeel en -materieel moeten sturen.

Bij calamiteiten moeten de bijstuurders contact onderhouden met machinisten, conducteurs en de verkeersleiding; in geval van storingen moeten zij het NS-personeel instructies geven. Maar voor zes bijstuurders is slechts een telefoonlijn beschikbaar. 'Ongelooflijk in dit tijdperk van technologie', zegt R. Berghuis van FNV Bondgenoten.

Volgens hem kan elk moment nieuwe chaos uitbreken. 'Dit was zo maar een van de 365 avonden. Het was niet eens Koninginnedag.' De NS ontkent dat de machinisten niet bereikbaar waren voor de bijstuurders. Toch kan de NS niet verklaren waarom niet in een vroeg stadium een noodplan in werking is gesteld en waarom de treinen maar richting Amsterdam bleven rijden, ook toen de sporen al tjokvol stonden doordat treinen niet meer konden doorstromen naar het westen en noorden van het land. Om kwart voor acht was de situatie zo onoverzichtelijk dat al het treinverkeer naar Amsterdam werd stopgezet.

Volgens Railverkeersleiding komt het vaker voor dat na een incident een pauze wordt ingelast om de treinen weer in het gareel te krijgen. 'Maar wat er is gebeurd in Amsterdam, is vrij extreem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden