Champions Leaguetoernooi is nog altijd een ongekende geldmachine

Amsterdam Tussen Inter Milaan en Bayern München ligt vanavond 50 miljoen euro. Is de vinger van Bayern-keeper Jörg Butt een centimeter te kort bij een 0-0-stand in de laatste minuut, dan strijkt Inter 120 miljoen op....

Van onze verslaggever Robert Giebels

En dat is maar voor een deel prijzengeld: ruim 22 miljoen voor de verliezer en 4 miljoen meer voor de winnaar van vanavond. Maar wie alle verdiensten voor de clubs en de economie meetelt, komt op een veelvoud van het prijzengeld. Het belangrijkste Europese voetbaltoernooi is een ongekende economische factor. Zonder Champions League loopt de Europese economie zo’n 6 miljard euro mis. Van dat geld kun je volgens het miljonairsblad Forbes de acht grootste voetbalclubs van de wereld met alles erop en eraan kopen, van Manchester United tot en met Juventus.

Er wordt weinig onderzoek gedaan naar de economische waarde van voetbal. Simon Chadwick van de universiteit van Coventry doet het elk jaar in opdracht van Mastercard, een van de hoofdsponsors van de Champions League.

De sporteconoom komt tot de slotsom dat alleen al rond de finale van vanavond ruim 350 miljoen euro omgaat. Chadwick vindt dat bedrag niet zo vreemd. ‘De finale is met naar schatting 170 miljoen kijkers het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld.’ Voorheen was dat altijd de Superbowl, de finale van het Amerikaanse Football-seizoen.

De Europese economie haalt bijna 100 miljoen euro binnen met de Champions Leaguefinale. Dat bedrag wordt onder meer verdiend met de reizen van de fans naar Madrid, waar de finale wordt gespeeld. Maar ook alles wat elders in Europa wordt georganiseerd en geconsumeerd rondom de finale levert miljoenen op. ‘Dat de finale voor het eerst op een zaterdag wordt gespeeld, geeft nog een extra impuls’, heeft Chadwick becijferd. Meer tv-kijkers betekent ook meer consumptie.

En dan is er nog het voordeeltje van 50 miljoen euro dat de gemeente Madrid als gastheer in de zak kan steken. Er komen volgens Chadwick 120 duizend supporters naar de stad, ook al kunnen er slechts 75 duizend fans in het Bernabéu-stadion. Die 45 duizend gaan hun geld toch wel uitgeven, verwacht Chadwick. Bovendien kunnen die fans zo gecharmeerd raken van Madrid, dat ze er nog eens terugkomen. ‘Dat neem ik allemaal mee.’

Chadwick weet zelfs wat München of Milaan verdienen bij de overwinning van de club uit hun stad: 17,5 miljoen euro. Niet alleen dankzij meer toerisme, maar ook omdat een triomf goed is voor het imago van de stad, inclusief de stijging van het zelfvertrouwen van de plaatselijke consument.

Maar het meeste geld is voor de clubs. Gemiddeld houdt een ploeg die de laatste zestien bereikt 50 miljoen euro over aan dat succes. Wie tot de groepsfase reikt, pakt gemiddeld 32 miljoen. Landskampioen Twente komt straks in die fase het toernooi binnen. Twente kan volgens Chadwick rekenen op 20 miljoen euro. ‘En dat is het absolute minimum. Met een goede merchandising en door de waardestijging van de spelersgroep kan dat bedrag flink oplopen.’

Eén managementtip wil Chadwick Twente-voorzitter Munsterman wel meegeven: ‘Wees nooit bescheiden.’ In het merk ‘Nederlands voetbal’ zit dankzij de kenmerken als attractief, sterk en assertief veel meer vermogen dan er uit wordt gehaald.

Of een club nu 32 miljoen euro aan de Champions League overhoudt, of 50, 70 of 120: al die verdiensten hebben dezelfde elementen. Het grootste deel is prijzengeld. Een bijna even groot segment is afkomstig uit de zogenoemde ‘market pool-inkomsten’. Deze uitkering wordt bepaald door het aantal tv-kijkers dat een club trekt. De verdeelsleutel staat ter discussie, omdat de grote landen hier meer van profiteren. De Europese voetbalbond UEFA maakt aan het eind van het toernooi de balans op en verdeelt die verdiensten over de clubs in dezelfde verhouding als het prijzengeld.

‘Een toekomstige inkomstenbron is het entreebewijs’, zegt Chadwick. ‘Daar kan een club er meer van verkopen en tegen hogere prijzen.’ Helemaal correct is dat niet Bij Bayern München waren alle Champions Leagueduels uitverkocht terwijl de club de prijzen al had verhoogd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden