Champagne herovert terrein op de 'bubbels'

Amsterdam Bij champagnehuizen kan de kurk van de fles. Ondanks de economische crisis heroveren champagnemakers terrein op goedkopere bubbelwijnen...

Van onze verslaggeefster Ana van Es

Afgaand op de toelichtingen op de kwartaalcijfers van champagnehuizen kopen consumenten in Europa en in het bijzonder Frankrijk weer op grote schaal echte champagne.

Vranken-Pommery Monopole rapporteert 45 procent meer omzet over het eerste half jaar van 2010. Remy Cointreau, producent van Piper-Heidsieck champagne, zag de verkoop in het tweede kwartaal van 2010 met 20,7 procent stijgen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Pernod Ricard meldt voor het gehele concern 3 procent groei in het laatste kwartaal, maar verstrekt geen details over de verkoop van haar champagnemerken Mumm en Perrier-Jouët.

Voor de producenten van champagne was 2009 een rampjaar. Van het verlagen van prijzen kon geen sprake zijn, zodat zij hun omzet met bijna een kwart zagen dalen.

Maar volgens de topman van Vranken-Pommery is de champagnecrisis verleden tijd. ‘Consumenten zochten tijdelijk hun toevlucht bij goedkopere merken, maar die trend zien we nu veranderen.’

Vooral in West-Europa trekt de verkoop aan. In Japan en Australië, waar het drinken van champagne in opkomst is, draaien producenten nog steeds slecht door te ruim ingekochte voorraden.

Dat de champagneverkoop aantrekt, beschouwen analisten als bewijs voor het herstel van de Franse economie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden