Cerfontaine buigt voor Spaarndam

Al een paar dagen ging door het kleine Spaarndam de mare dat Gerlach Cerfontaine, directeur van Schiphol, maandag niet met lege handen naar de informatie-avond betreffende de overlast van de nieuwe Polderbaan zou komen....

Door Jan Meeus Bert Wagendorp

In het Dorpscentrum van het dijkdorp onder de rook van Haarlem hadden zich maandagavond minstens vijfhonderd inwoners verzameld, onder spandoeken met teksten als 'Schiphol, list en bedrog, painport' en 'Spaarndam: geannexeerd, belazerd, gegijzeld, woedend!'. De Schiphol-directeur kreeg een petitie, vijftienhonderd handtekeningen en een bundeling van dagboeken over vliegtuigoverlast. Hij had er daarvan al een aantal gelezen: 'Dat raakte me.'

Waarna Cerfontaine gelijk maar kwam met het goede nieuws: de uitvliegroute die de Spaarndammers tot de ontboezemingen bracht, wordt verlegd naar de oorspronkelijke positie buiten het dorp. In het najaar was in de plannen, in weerwil van afspraken die Spaarndam in 1996 had gemaakt met Verkeer en Waterstaat, juist van die route afgeweken, voor een zo groot mogelijke uitvliegcapaciteit. De zaal kon aanvankelijk amper geloven wat Cerfontaine bijna achteloos toezegde. Zoveel woede, ophef en inspanningen, en dan zo'n gemakkelijke concessie. De belofte van de directeur vormde bijna een anticlimax.

Maar Cerfontaine had een eenvoudige verklaring voor zijn snelle toegave. Hij wist niks van de afspraak die het comité Stop Overlast Schiphol (SOS) in 1996 met minister Jorritsma van V en W op papier had gezet. Pas op 10 juli van dit jaar, nadat de Polderbaan anderhalve week vol in bedrijf was genomen, vernam hij op zijn vakantie-adres van het bestaan van die overeenkomst. 'Mevrouw Jorritsma heeft gewoon nooit tegen ons gezegd: wij hebben een afspraak met Spaarndam.' Dat Schiphol steeds bij de besprekingen over de uitvliegroute was en dus wel van de afspraak had móeten weten, werd Cerfontaine in de vreugde graag vergeven. In 1996 was hij ook nog ziekenhuisdirecteur.

Toen hij eenmaal wel op de hoogte was gesteld, was het eerste wat hij volgens eigen zeggen deed contact opnemen met staatssecretaris Schultz van Haegen, om haar te zeggen dat de afspraak gehonoreerd moest worden. Daarvoor waren ook juridische argumenten: Spaarndam had bij een gang naar de rechter heel goede papieren.

De routeverlegging gaat gepaard met nieuwe procedures, zodat de Spaarndammers vermoedelijk nog zeker een halfjaar de vingers in de oren moeten houden. De kans bestaat dat de Polderbaan straks minder intensief gebruikt kan worden. Cerfontaine: 'Als we capaciteit moeten inleveren, dan leveren we capaciteit in.'

Zoveel begrip en onbaatzuchtigheid, wie had dat verwacht? 'Eindelijk, na tien jaar strijd, is het gelukt', zei Theo Köhler van SOS. 'Ik heb een heel goed gevoel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden