CDA ziet nu toch wel voordelen spitstarief

Het CDA gaat zich toch niet verzetten tegen spitstarieven bij de invoering van de kilometerheffing. ‘Ik weet niet hoe u erbij komt dat de spitsheffing niet doorgaat’, zei het quasiverbaasde Kamerlid Sander de Rouwe woensdagavond tijdens het Tweede Kamerdebat over de begroting van Verkeer en Waterstaat.

Een paar dagen daarvoor wilde zijn partijgenoot Ger Koopmans de spitsheffingen onmogelijk maken. Desnoods door het wetsvoorstel Kilometerprijs te amenderen, zei hij in het tv-programma Buitenhof. Met een tolproef in Amsterdam ging het CDA akkoord, omdat dit nu eenmaal is afgesproken. ‘Verder willen wij absoluut geen spitsheffingen’, zei hij.

De Rouwe probeerde het onderwerp gisteren tijdens zijn 27 minuten durende spreektijd handig te vermijden. Onder druk van de oppositie (‘u duikt’) kwam het genuanceerde antwoord: het CDA ziet ook wel de voordelen van de spitstarieven. ‘Op sommige plaatsen is het een extra maatregel om de files tegen te gaan.’

Het kabinet neemt later dit jaar een besluit over de spitsheffing (hoeveel en waar).

Door die filetarieven wordt de ‘hardwerkende Nederlander extra hard gepakt’, volgens VVD’er Charlie Aptroot. Samen met de SP en de PVV voerde hij de afgelopen twee weken felle acties tegen de invoering van de kilometerheffing.

‘Stop met het kastje van Camiel’, was de leus van SP’er Emile Roemer, die de website geenfilebelasting.nl oprichtte. PVV-Kamerlid Richard de Mos bundelde 7.000 mailtjes tegen de kilometerheffing. En droeg ze over aan minister Camiel Eurlings (Verkeer). ‘Wat wordt de nieuwe naam van de minister? Treurlings?’

VVD’er Aptroot had zijn stickers Kilometerheffing: no way. ‘De privacy van de automobilist is in gevaar’, zei hij. ‘De invoeringskosten lopen richting 4 miljard euro.’ En: ‘De automobilist wordt door dit kabinet kaalgeplukt.’ Even later in zijn betoog: ‘Het schokkendst vind ik de manier waarop de overheid voorlichting geeft over de kilometerheffing: propaganda.’

De minister nam de persoonlijke aanval hoog op. Hij zal vandaag aan het woord zijn, en moest gisteren luisteren naar de Kamer. Maar hij wilde toch een punt van orde maken. ‘Elkaar voor leugenaar uitmaken, dat vind ik niet kunnen’, zei hij tegen Aptroot.

Eurlings heeft De Telegraaf, die al een week campagne voert, ook gelezen. Ook de beschuldigende uitspraken van Aptroot. ‘Als u mij beschuldigt van het verspreiden van onware informatie dan kunt u het beter nu zeggen. En meteen een motie van wantrouwen indienen.’

Aptroot sloeg die uitnodiging af. Hij wacht de antwoorden van Eurlings af, voordat hij een definitief oordeel geeft over het functioneren van de minister. Die antwoorden komen vandaag.

De coalitiepartijen (CDA, PvdA en ChristenUnie) steunden de kilometerheffing, met D66, SGP en GroenLinks. De laatste heeft ook stickers. ‘Kilometerheffing? Ja Graag.’ Kamerlid Kees Vendrik (GroenLinks) loofde ‘zoveel politieke moed’ van Eurlings. ‘Hij, de man van het asfalt, durfde. Ja! Hij doet het. De aanstaande premier heeft zijn ei gelegd.’ De voorstanders benadrukken dat het systeem eerlijker is: de veelrijder betaalt.

Sander de Rouwe (ANP) Beeld
Sander de Rouwe (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden