CDA wil actie Brussel tegen Duits tolplan

Het CDA in het Europees Parlement eist actie van de Europese Commissie tegen het Duitse plan om voor buitenlanders tol te heffen op de autosnelwegen. CDA-Europarlementariër Wim van de Camp is zeer teleurgesteld dat nu ook de Bondsraad (Duitse Eerste Kamer) het 'slechte' plan heeft goedgekeurd.

Grensovergang ligt tussen Boxmeer en het duitse Goch op de A77. Beeld anp

De Duitse regering wil vooral de niet-Duitsers laten opdraaien voor de kosten, stelt Van de Camp vandaag in een verklaring. De Duitse automobilisten krijgen lagere wegenbelasting als compensatie voor de heffing. 'Dat is pure discriminatie op basis van nationaliteit. En als we in Brussel nu ergens tegen zijn, is het wel onderscheid op basis van nationaliteit.'

De Europese Commissie moet nog toetsen of het plan aan de EU-regels voldoet. Zoals het er nu ligt, is het vrijwel zeker niet in orde. Zo nodig kan Duitsland voor het Europees Hof van Justitie worden gesleept, stelt Van de Camp.

De Duitse Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met het plan om vanaf volgend jaar tol te gaan heffen op snelwegen en provinciale wegen. Eerder had de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, haar goedkeuring aan de invoering van de tol gehecht.

Melanie Schultz
Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) liet eerder vandaag weten dat Nederland tegen de tolheffing is die Duitsland gaat invoeren. Het introduceren van dit tolvignet betekent een nieuwe barrière voor grensoverschrijdend verkeer, zegt de minister.

'De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. We kijken uit naar de reactie van eurocommissaris Bulc hierop. Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden', aldus Schultz.

'Duitse tol is heilloze weg'
Karel Groen, directeur van de Eems Dollard Regio, de samenwerking van de grensstreken in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland, vindt het 'heel teleurstellend' dat Duitsland definitief kiest voor tol op de Autobahnen en Bundesstrassen. 'De tol is een heilloze weg. In de grensregio is enorm veel tegenstand. Duitsers zijn bang dat het ze geld kost op het gebied van inkoop en toerisme'. Hij hoopt op hulp van de Europese Commissie in Brussel.

Groen heeft er vooral moeite mee dat Duitsers de tol wel vergoed krijgen en buitenlanders niet. 'Wij worden gediscrimineerd.' Hij vreest ook voor de veiligheid. 'Mensen die iets verder van de grens wonen, rijden nu bijvoorbeeld over de A1, de A37 of de A7 naar Duitsland. Stel dat iedereen straks over smalle binnenweggetjes gaat. Dat wordt gevaarlijk met bijvoorbeeld mensen die oversteken.'

Eis
Volgens Groen zijn de sociaaldemocraten in de Duitse regering ook tegen, maar was de tol een belangrijke eis van de Beierse christendemocraten. 'Van onze premier weet ik dat zelfs bondskanselier Merkel tegen de tol is. Het is natuurlijk politiek, ze moest hiermee instemmen.'

De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto's moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen voor zo'n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Christendemocraten
De Beierse christendemocraten, waartoe Dobrindt behoort, waren de grote voorstander van invoering van tol voor buitenlandse automobilisten op Duitse wegen. Zij vinden dat die moeten meebetalen aan het onderhoud. De CSU wist haar christendemocratische zusterpartij CDU van bondskanselier Angela Merkel en de sociaaldemocraten van de SPD, die aanvankelijk veel gereserveerder waren, te overtuigen. Dobrindt denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn.

Buurlanden als Nederland zijn fel gekant tegen de tol, maar ook in drie Duitse deelstaten die aan een ander land grenzen (Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en Rijnland-Palts) is er veel verzet tegen de plannen. De Europese Commissie moet nog oordelen of de plannen volgens de Europese regels kunnen. Vrijwel zeker zal het Europese Hof van Justitie in Luxemburg het definitieve oordeel moeten vellen.

'Brussel moet nu snelheid maken'
Nu Duitsland definitief tol gaat heffen op de snelwegen en de N-wegen, kijkt de ANWB naar Brussel. 'De Europese Commissie moet direct kijken wat wel en niet kan. Onze hoop is dat het plan niet doorgaat, wij zijn er geen voorstander van. We vragen Brussel ook om snelheid te maken', liet een woordvoerder vandaag weten.

De Duitse Tweede Kamer besloot eind maart om tol te heffen op de Autobahnen en de Bundesstrassen. De Eerste Kamer in Berlijn had kunnen dwarsliggen, maar gaf vandaag het groene licht. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar krijgen dat terug doordat hun wegenbelasting omlaaggaat. Buitenlanders moeten een vignet voor tien dagen kopen en worden daar niet voor gecompenseerd. Daar heeft de ANWB vooral moeite mee. Volgens de bond is er sprake van discriminatie.

Vakantieland
Volgens de ANWB profiteert Duitsland al van de Nederlanders. 'Duitsland is het belangrijkste vakantieland voor Nederlanders. Ze geven er hun geld uit, ze tanken er, ze betalen dat bedrag voor het vignet dus al.' Ook vraagt de bond zich af of Duitsland de opbrengsten van de tol überhaupt nodig heeft. 'Als Duitsland problemen heeft met achterstallig onderhoud van zijn wegen en geld tekort komt, kan Berlijn ook met Europa praten. Er is Europees geld voor infrastructuur, het geld kunnen ze dus ook in Europa halen.'

Wim van de Camp. Beeld anp
Duitse tolkaarten. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden