CD-recensies

GUIDO OORSCHOT

Klassiek Dmitri Sjostakovitsj: Vijftiende symfonie *****

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink.

RCO Live

Aan het eind van Sjostakovitsj' Vijftiende en laatste symfonie tikt de tijd stoïcijns weg. 'Tikke-takke-tikke-takke-tik', nog een laatste klokslag - en het zit erop. Zo klinkt de ultieme uiteenzetting met het leven van een componist die na de slotnoot in 1971 nog vier jaar had te gaan.

Musicologen worstelen met de Vijftiende vanwege de merkwaardige citaten. Het noodlotmotief uit Die Walküre, een monter stukje Guillaume Tell: wilde Sjostakovitsj ons via Wagner en Rossini iets vertellen? Of zijn het gewoon de rondspokende herinneringen van een oude man? Laten wij de noten in elk geval subliem spelen, besloten het Concertgebouworkest en eredirigent Bernard Haitink. De textuur die ze aanbrengen loopt uiteen van uitgeloogde strijkers tot fluwelig koper, de gemoedstoestand van frivool tot peilloos introspectief. Wat een balans treffen de Amsterdammers tussen het spelen op volle kracht, in klein verband en moederziel alleen.

DvD-klassiek: Mark-Anthony Turnage: Anna Nicole ***

Eva-Maria Westbroek (sopraan) e.a., koor en orkest van Royal Opera House Covent Garden o.l.v. Antonio Pappano. Opus Arte

Hard pornoroze. De kleur van het doosje is alvast goed gekozen bij de dvd-opname van Anna Nicole, de opera waarin componist Mark-Anthony Turnage de opkomst en het verval schildert van Anna Nicole Smith, de paaldanseres en playmate die op haar 26ste trouwde met een 89-jarige miljardair.

Zelden trok het chique Londense operahuis van Covent Garden met een wereldpremière zoveel pers. Die zag op 17 februari 2011, druk twitterend, een soapachtige biopic die werd gedoopt in de altijd smeuïge, soms jazzy, maar meestal weinig memorabele tonen van Mark-Anthony Turnage.

Gelukkig had Eva-Maria Westbroek zich laten lokken voor de titelrol. De sopraan kreeg een buitensporige cupmaat aangemeten en plooide haar gouden stembanden overtuigend naar de straattaal van fuck en shithole. Nu al een klassieker: het klagende kleinetietenkoor. GvO

Klassiek: Rachmaninov en Ravel ***

Hannes Minnaar (piano)

Etcetera

Pianist Hannes Minnaar behoorde het afgelopen weekend tot de stoottroepen van de Dutch Classical Music Meeting, een promotiefestijn waar hij samen met andere Nederlandse solisten en ensembles optrad voor een internationaal keurkorps van impresario's en programmeurs. Handig dat die meteen zijn verse debuut-cd in de koffer konden stoppen, met solowerk van Rachmaninov en Ravel.

Toen hij vorig jaar als derde eindigde bij de Koningin Elisabeth Wedstrijd in Brussel - de best geklasseerde Nederlander ooit - gingen de sluizen voor Hannes Minnaar (26) wijd open. Begrijpelijk, want het is prettig luisteren naar zijn heldere spel.

Al zou hij in Rachmaninovs Eerste pianosonate meer troebele tonen mogen stoppen. En blijft hij in Ravel (Sonatine, Miroirs) aan de oppervlakte dobberen. Het lijkt alsof Minnaar het raadselrijk van pikante schoonheden en verborgen verlangens nog moet ontdekken. GvO

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden