CD Recensies

KLASSIEK / Andreas Staier * * * *

Op een dag had Carl Philipp Emanuel Bach het in Berlijn wel gehad met Frederik de Grote, zijn fluitspelende gebieder. Steeds maar weer de vorst in flauwe wijsjes begeleiden - in 1767 was het Schluss.


Carl Philipp trok naar Hamburg. Hoewel hij zich daar had te bekommeren om de muziek in vijf kerken, hield hij tijd over voor eigen werk.


In 1772 publiceerde Bach zijn Zes klavecimbelconcerten. Dankzij toetsenist Andreas Staier kunnen we vaststellen dat het muziek is die het leven viert. Noem het de soundtrack bij de Verlichting: God aanvaardt Zijn terugtocht, terwijl de mens naar vrijheid danst.


Dat gebeurt met stuwende ritmen en kriebelende melodiek. In de langzame delen gloeit een lichte melancholie, die pas in de 19de eeuw wordt opgetuigd met de last van het bestaan.


C.Ph.E. Bach:Zes klavecimbelconcerten. Andreas Staier, Freiburger BO. Harmonia Mundi.


Guido van Oorschot


-----------------


KLASSIEK / Mojca Erdmann * * *

Wie de Duitse sopraan Mojca Erdmann in het theater meemaakt, pinkt ongetwijfeld een traantje weg. Neem de aria 'Ach, ich fühl's' uit Mozarts Zauberflöte, waarin Pamina treurt over het onbegrijpelijke zwijgen van haar prins Tamino. Die heldere stem, aangeraakt door de bedroefde fagot!


Of je met Erdmanns geluid een debuut-cd moet vullen, is een andere vraag. In muziek van Mozart en tijdgenoten hanteert de zangeres een beperkte kleurenwaaier. Soms brandt ze gaatjes in het trommelvlies. En de rust in 'Ruhe sanft' uit Mozarts Zaide stijgt eerder op uit het Bazelse barokorkest La Cetra, dan uit Erdmanns keel.


Wel sympathiek dat de zangeres het opneemt voor vergeten meesters als Giovanni Paisiello en Ignaz Holzbauer, die door Mozart hogelijk werden bewonderd.


Mostly Mozart. Mojca Erdmann (sopraan), La Cetra o.l.v. Andrea Marcon. DG.


Guido van Oorschot


-----------------


MODERN KLASSIEK / Michel van der Aa * * * *

Behalve hedendaags componist is Michel van der Aa een moderne entrepreneur. Sinds vorig jaar voert hij het eigen label Disquiet, waarop nu de eerste dvd verschijnt. Voor de herfst wordt een hedendaags-klassiek webkanaal beloofd.


Op de dvd staat One, Van der Aa's multimediale kameropera uit 2002. Het is een successtuk dat door zijn enige soliste, sopraan Barbara Hannigan, inmiddels in twaalf landen op de planken is gebracht.


Ondanks de titel speelt Van der Aa een spel van verdubbeling. We zien en horen de fenomenale Hannigan, terwijl de componist haar confronteert met haar alter ego dat zich meldt op een filmscherm. Zit ze verstrikt in een nachtmerrie? Is ze gespleten geraakt door schizofrenie?


Een brekende tak levert het akoestische basismateriaal voor een opera die indruk maakt als metafoor van het meerduidige, eenmalige, kwetsbare leven.


Michel van der Aa:One. Barbara Hannigan. Disquiet Media.


Guido van Oorschot


-----------------


WERELDMUZIEK / Alexander Balanescu & Ada Milea * * * *

De Roemeense violist Alexander Balanescu had met zijn strijkkwartet al naam gemaakt in de eigentijdse muziek, toen hij in 1996 meewerkte aan Arabian Waltz, een cd van de Libanese componist Rabih Abou-Khalil. Voor zijn nieuwste project zocht Balanescu de samenwerking met Ada Milea, een jonge Roemeense actrice en singer-songwriter die op eigenzinnige wijze de politieke realiteit van haar land verwoordt.


The Island is gebaseerd op een toneelstuk van de Roemeense surrealist Gellu Naum, die zich op zijn beurt liet inspireren door het verhaal van Robinson Crusoë. Het resultaat is tegelijk aangrijpend en lichtvoetig, met droogkomische verhandelingen over piraten.


Alexander Balanescu & Ada Milea:The Island. Saphrane/Music&Words


Ton Maas


-----------------


JAZZ / Castel/Van Damme Quartet * * *

Het Castel/vanDamme Quartet is de gelukkige deelnemer van Young VIPS 2011. Dit betekent een flink aantal optredens, een prachtige kans om als jonge groep te groeien.


De cd van dit Rotterdamse kwartet valt een beetje tegen. Talent is er in overvloed, daarover geen twijfel. De bopstukken van pianist Thierry Castel zitten intelligent in elkaar, zijn zeer gevarieerd (met een vaak klassieke inslag) en de springende fragmentjes vermaken. Volop individuele kwaliteiten zoals het vloeiende en helder articulerende saxspel van Jasper van Damme en de fijne swings van drummer Mark Schilders. Wat helaas vooral blijft hangen is de gezapige academische visie. Het is allemaal goed, maar spanning ontbeert, zeker tijdens sommige wel erg zoete thema's. Het groepsgeluid mist ballen. Live moet juist die extra onbevangenheid gebracht worden. Genoeg kansen.


Castel/vanDamme Quartet. Argentinian Freakshow. Eigen Beheer/Coast to Coast.


Tim Sprangers


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden