Nieuws Problemen bij het CBR

CBR raakt ook financieel in de problemen: verlies van 2,4 miljoen dreigt voor dit jaar

De aanhoudende problemen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) hebben ook grote financiële gevolgen. Dit jaar stevent het CBR op een verlies van 2,4 miljoen euro af, volgend jaar wordt een verlies van enkele miljoenen verwacht. Dat blijkt uit interne documenten die in handen zijn van de Volkskrant.

Beeld Simon Lenskens

De financiële positie van het CBR wordt nijpend als de dienst – zoals de Tweede ­Kamer wil – een ‘ruimhartiger’ compensatie gaat betalen aan de vele duizenden gedupeerde klanten, zeggen meerdere bronnen. In een reactie op een vorige maand door de Kamer aangenomen ­motie zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur dat een betere compensatieregeling ‘uitvoerbaar’ is, al is ook zij bezorgd: ‘Elke taak legt extra druk op de organisatie.’

Verliezen worden de komende jaren verhaald op het eigen vermogen, waardoor dat ‘onder de afgesproken ondergrens van 7,5 miljoen euro komt’, schrijft directeur bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing in een bericht aan werknemers. Ook de ondernemingsraad maakt zich zorgen, blijkt uit een intern bericht van vorige maand: ‘Kan het CBR al deze kosten nog wel dragen?’ Een woordvoerder van het CBR kon dinsdag niet reageren op de financiële problemen ‘omdat we nog in gesprek zijn met het ministerie over de begroting’.

Wachttijden

Ondertussen blijven de wachttijden voor mensen die hun rijbewijs willen verlengen of examen willen afleggen oplopen. De totale uit te keren compensatie is dan ook lastig te voorspellen, schrijft de minister. Maar een grove inschatting laat zien dat er tussen de 5- en 10 miljoen euro moet worden uitbetaald. Om de druk op het CBR te verlichten gaat per 1 december een coulanceregeling in. Rijbewijzen van 75-plussers die geen medische aantekening hebben en op tijd zijn begonnen met aanvragen worden dan zonder medische keuring met een jaar verlengd. 

Voor sommige gedupeerden wil het CBR de kosten van een nieuw rijbewijs zelf vergoeden, in andere gevallen (zoals ­beroepschauffeurs) is de dienst genegen de wachttijd op herkeuring in te korten. De Tweede Kamer vindt dat allemaal niet genoeg. Veel CBR-klanten lijden schade omdat ze niet de weg op mogen en daardoor met hun werk in de problemen ­komen.

Het CBR kampt niet alleen met oplopende wachttijden. Eerder dit jaar raakte van ongeveer driehonderd klanten de post zoek door een probleem met oude scanners, zegt een woordvoerder van het CBR. En in de zomer werd bekend dat in 71 gevallen privacygevoelige informatie in verkeerde (papieren) dossiers belandde. Die problemen zijn volgens het CBR opgelost.

Ondertoezichtstelling

De chaos bij het CBR is onder meer te wijten aan ict-problemen en een tekort aan keuringsartsen. Over het bureau – officieel een zogeheten zelfstandig bestuursorgaan – kwamen zoveel klachten binnen dat minister Van Nieuwenhuizen eerder dit jaar besloot tot een ondertoezichtstelling.

Inmiddels heeft de minister de hulp ­ingeroepen van ‘puinruimer’ en voormalig ProRail-directeur Pier Eringa, die vanaf deze week gaat onderzoeken waarom het al jaren misgaat bij het CBR en hoe die dienst beter kan functioneren. Saillant detail: Eringa is per 1 september bij ProRail vertrokken en lag vaak met het ministerie overhoop – onder meer over het feit dat de spoorbeheerder van bedrijf naar zelfstandig bestuursorgaan wordt omgebouwd. Vanaf komende week wordt nog een zwaargewicht belast met het aanpakken van de problemen: oud-D66-leider Alexander Pechtold is aangesteld als CBR-directeur.

‘Er zijn perioden waarin bijna wekelijks iemand in huilen uitbarst’
Medewerkers die de wachttijd zo hoog zien worden dat zij die niet meer durven door te geven, uit angst voor de reacties. Net als hun naam. Wat Alexander Pechtold aantreft als hij over een week aantreedt bij het CBR.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden