Carrière in beeld

Onder de huidige leden van VERS zijn acteurs en producenten, regisseurs en scenarioschrijvers. Maar ook de cameraman, productieleider of componist vindt zijn weg naar de vereniging. Al zijn die laatsten wel in de minderheid, de makers hebben toch het meeste aan het netwerk dat VERS ze biedt.

De producent drinkt een biertje met de acteur, de cameraman smeedt plannen met de regisseur. Al vijftien jaar lang vinden film- en tv-makers elkaar bij VERS. Nieuwelingen in het vak welteverstaan - de gevestigde orde heeft zijn eigen belangenvereniging.


Zaterdag viert de netwerkvereniging voor jonge film- en televisiemakers het vijftienjarig bestaan met een feest in de Amsterdamse Sociëteit de Kring en een jubileumboek waarin de bestuursleden van de afgelopen vijftien jaar zijn geportretteerd.


Oprichters Job Gosschalk en Marc Bary zochten in 1996 een clubje mensen met uiteenlopende beroepen bij elkaar om de film- en televisiewereld te vernieuwen. De castingdirector en producent kwamen bijeen met regisseur Paula van der Oest, scenarist Robert Alberdingk Tijm, actrice Isa Hoes en de inmiddels overleden acteur Roef Ragas. Maar ook documentaireregisseur Juul Bovenberg, opnameleider Jonathan Herman, agent Vanessa Henneman en cameraman Bert Pot waren opgetrommeld, die eerste juniavond in het Amsterdamse restaurant Il Fiore.


'Het was geen politieke beweging,' benadrukt Gosschalk nog maar eens. 'We waren niet per se tegen de oude garde, maar wilden wel iets anders dan er al was.' Hij vond de film- en tv-wereld in die tijd verzuild. Werken voor de VPRO betekende geen carrière bij de commerciëlen en andersom. Met de televisieserie Baantjer bracht Gosschalk mensen van de Filmacademie samen met soapies; destijds een unicum.


Ook vond VERS dat het tijd was voor een nieuwe manier van film maken, onafhankelijk van filmfondsen en bijbehorende budgetten. Dat ze voor deze insteek kozen, was deels uit nood geboren, omdat gevestigde film- en televisiemakers meer handigheid hadden in het verkrijgen van budgetten, deels ook omdat ze het spannend en inspirerend vonden om lowbudgetproducties te maken. De film Zusje, gefilmd door VERS'er van het eerste uur Bert Pot, was een voorbeeld.


Inmiddels zijn oud-leden als producent Johan Nijenhuis en regisseur Eddy Terstall zelf tot de gevestigde orde doorgedrongen en nemen nieuwe makers in de eerste tien jaar van hun carrière het stokje over. De naam die destijds werd bedacht, Vereniging van Nieuwe Film- en TeleVisieMakers, was informeel al snel omgedoopt tot Vereniging met de Lange Naam. Beide tongbrekers gingen op de schop en werden door het huidige bestuur verruild voor VERS.


Met 1100 leden is VERS inmiddels de grootste vereniging in het vak. Er is duidelijk nog altijd behoefte aan hulp bij het doordringen van de schijnbaar onneembare vesting die medialand heet.


Onderwerpen als 3D-film, oorlogsverslaggeving of het produceren van een film zonder filmfondsen worden op VERS-avonden besproken; via de Dag van het TV Idee kan er gepitcht worden bij producenten en de VERS Awards zetten twee keer per jaar bijzondere projecten in het zonnetje. Het prikbord fungeert als marktplaats voor klussen op film- en televisiegebied.


En een vereniging is niet compleet zonder borrel, op vrijdagavond in café Batavia in Amsterdam.


Vooral de behoefte bij een groep te horen, was voor Sofie Rouw een motivatie om bij VERS te gaan. Zij is van de nieuwe generatie mediamakers, met haar werk als 'camjo', een camerajournalist die de camera voert en tegelijkertijd interviewer is. Ze studeerde theater-, film- en televisiewetenschap en had geen idee waar te beginnen met haar interesse in de mediawereld. Door de videoverslagen die ze maakt van VERS-avonden komt ze in contact met mensen die dezelfde interesse hebben en worstelen met vergelijkbare problemen.


'Ik twijfelde er nog aan of ik de masteropleiding van mijn opleiding zou volgen, want ik wil ook een documentaire maken. Op een VERS-avond sprak ik Sanne Rovers, van wie nu een film op IDFA draait. Zij heeft ook een master gedaan. Door haar ben ik ervan overtuigd dat ik beide kan doen.'


Rouw vindt het een uitdaging dat de mediawereld zo schijnbaar ondoordringbaar is. Dat maakt het spannend. Tegelijkertijd is ze blij dat ze via VERS een beetje hulp krijgt op dat onduidelijke pad.


Pieter van den Berg is derdejaars scenarioschrijven aan de Filmacademie en vindt zijn genoegen vooral in het schrijven voor het VERS magazine. 'Ik vind het leuk om me te verdiepen in dingen die me bezighouden, film dus. En ik ben een enthousiast bezoeker van de borrel. Ik vind het jammer dat ik niet meer tijd heb voor de VERS-avonden, maar ik richt mijn pijlen nu op mijn studie en het filmwerk dat ik al heb.'


Volgens Matthijs Bockting is VERS dé belangenvereniging voor beeldmakers in Nederland omdat het voor iedereen toegankelijk is. Hij is bestuurslid van VERS en vertelt dat andere verenigingen als de Nederlandse vereniging van Speelfilmproducenten of de Nederlandse Beroepsvereniging van film- en televisiemakers geen vrije toegang hebben. Daar moet je al werk op je naam hebben staan om lid te mogen worden. Voor Bockting is de vereniging geschikt om te netwerken en contacten op te doen. 'Dat is ideaal voor bijvoorbeeld schrijvers die altijd maar alleen thuis zitten. Op VERS-avonden kunnen mensen bij elkaar gebracht worden.' Zelf ontmoette hij aan de bar tijdens een van de VERS-avonden producent Ivo Noorlander, met wie hij nu een korte film aan het ontwikkelen is over een bejaarde man wiens dementerende vrouw hem niet meer herkent. Ook in een tijd waarin bezuinigingen dreigen, is een vereniging belangrijk, vindt Bockting. 'We mogen best wat meer de barricaden op.'


Ter ere van 15 jaar VERS - voorheen NFTVM - bezochten regisseur en videokunstenaar Meia Wippoo en fotografe Cindy Heijnen de ruim 70 bestuursleden van de afgelopen vijftien jaar - mensen als Job Gosschalk en Robert Alberdingk Thijm - en maakten er een boek van. 'Het boek is het resultaat van vele dagen samen rondfietsen door de stad, van bestuurder naar bestuurder, met camera op de voordrager en opnameapparatuur in de aanslag.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden