Caro-formule

Producers Jan van Wieringen en David Schreurs vormen het creatieve brein achter de nostalgiesound van Caro Emeralds eerste plaat. Voor het nieuwe album dacht de zangeres met het duo mee.

Het is een van de weinige echte megasuccessen in de recente popgeschiedenis: Deleted Scenes From The Cutting Room Floor van Caro Emerald. Van het drie jaar geleden verschenen album zijn 1,4 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 330 duizend in Nederland en meer dan 400 duizend in Groot-Brittannië.


Vandaag verschijnt de opvolger The Shocking Miss Emerald. Een paar maanden later dan de bedoeling was, want hij moest 'heel erg goed worden. En niet een beetje goed', aldus producer David Schreurs. Dat de plaat niet klaar was toen Caro Emerald vorige maand in Londen onder meer in de Royal Albert Hall optrad, wat wel de bedoeling was: jammer.


Samen met producer Jan van Wieringen vormt Schreurs het creatieve team achter zangeres Caroline van der Leeuw. Schreurs houdt zich bezig met de zakelijke kant van het 'bedrijf Caro Emerald'. Zij is het gezicht en de stem en is ook betrokken bij het schrijven van de teksten. En Jan van Wieringen houdt zich het meest bezig met de verfijning van de productie en het ontwikkelen van de livesound van de band.


Het drietal is samen eigenaar van productiemaatschappij en platenlabel Grandmono. 'Het was de bedoeling dat we naast Caro ook andere projecten zouden doen en artiesten zouden begeleiden op ons label, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen. Alle aandacht wordt steeds opgeëist door Caro Emerald.'


Maar de onafhankelijkheid is gebleven. Ondanks pogingen van Universal om het label en dus Caro Emerald in te lijven en internationaal aan de man te brengen. Het drietal is alles zelf blijven doen, ook de internationale contacten. Al hebben ze, zo stelt Schreurs, veel te danken aan de door hen aangetrokken Bert Meier, een grote naam in de muziekindustrie, in Nederland medeverantwoordelijk voor de successen van de Backstreet Boys en Britney Spears.


Schreurs: 'Bert kent in ieder land de juiste mensen, vandaar dat we in ieder land weer met andere labels en distributeurs werken. Handig ook iemand zoals hij erbij, want ik kan overtuigend en dwingend klinken, iemand hoog bij Universal kan dat ook.'


Van Wieringen: 'We hebben alles zelf in de hand. Het is ons geluid, dat we nu verder hebben ontwikkeld. De eerste plaat had het bigbandgeluid van Hollywood. Echt jaren dertig tot vijftig. Ik zag die oude films voor me en hoorde daar grote orkesten bij. Bij de nieuwe plaat had ik het beeld van Parijse kroegjes in diezelfde periode voor me. Alles moest wat verfijnder klinken, in de details. Maar niet per se anders.'


Het nieuwe album klinkt direct vertrouwd. Een nostalgische mix van ballroomjazz, vooroorlogse cocktailounge en exotica, actueel gemaakt met een vleugje elektronica. Een zestig koppen tellend orkest vecht om de aandacht met een jazzgitaar, een verdwaalde saxofoon en de rijkere stem van Caro zelf.


Van Wieringen en Schreurs hebben de plaat vooral in een tot studio ingericht pand op een industrieterrein in Amsterdam-Noord opgenomen. Na heel wat aanklooien, volgens Schreurs. 'Inspiratie komt er maar een klein beetje aan te pas.' Van Wieringen: Ieder lied begint met een opzetje, heel simpel maar met heel veel sfeer. Daar komt dan één bij waar het over moet gaan, vervolgens wordt er melodie en tekst bij gemaakt en komt het hier weer terug.'


De teksten zijn ook nu weer vooral geschreven door de Canadese Vince Degiorgio die Schreurs al in 2007 ontmoette, toen hij nog maar net een eerste versie van de eerste hit Back It Up had. Degiorgio wordt nog altijd bij de liedjes betrokken. Hij levert melodielijnen en schreef samen met Caro de teksten die volgens Schreurs 'voor 90 procent van Vince kwamen.'


Van Wieringen: 'Caro is nu ook meer betrokken geweest bij het geluid. Logisch, want bij de eerste plaat ging het nog zo van: Goh, ik kom even wat dingetjes bij jullie inzingen, laat maar horen. Nu is ze vanaf de eerste fase overal bij betrokken.


Schreurs: 'Haar zelfvertrouwen is enorm toegenomen. Ook live op het podium, waar ze in drie, vier jaar tijd enorm gegroeid is. Moet ook, want de nieuwe nummers vragen veel meer van haar stem. We wilden die echt een prominentere plek geven. Als je sommige liedjes dan te nonchalant zingt, vallen ze in het water.'


Lang is er volgens de heren gesleuteld aan een ideale sound bij ieder liedje. In de fameuze Londense Abbey Road studio werden in twee dagen tijd de orkest- en bigband partijen opgenomen. Schreurs: 'Die worden speciaal ingehuurd op basis van onze wensen en in een paar sessies van drie uur stond alles erop. Van Wieringen: 'Onvoorstelbaar zo professioneel. Vraag je een violist om iets meer dynamiek in een bepaalde passage, weten ze meteen wat je bedoelt.'


Zo snel als alle partijen waren ingespeeld, zo langzaam ging vervolgens het afwerken. Met minder dan perfect nemen Schreurs en Van Wieringen geen genoegen. En dus was de plaat niet klaar voor Emerlads optreden in de Royal Albert Hall.


'Dat is het voordeel van een eigen label. Wij maken ons niet druk over zo'n deadline.' Om er grijnzend aan toe te voegen. 'Andere mensen wel.'


Tot nu toe heeft de vertraging van de albumrelease vooral het Britse succes niet aangetast. De tweeëntwintig onlangs aangekondigde concerten daar waren meteen voor 90 procent uitverkocht. Afgezet tegen de 3 procent bezetting tijdens Duitse concerten in dezelfde tournee dit najaar, is het verschil significant.


In Duitsland moet Caro Emerald het vooralsnog vooral van de (ook enorme) plaatverkoop hebben. 'Bijna was het daar mislukt', zegt Schreurs. Toen het met de single A Night Like This daar begin 2011 moest gaan gebeuren, kreeg Caro een poliep op haar stembanden, waardoor alle optredens werden afgezegd.


Schreurs: 'Echt een rottiming hoor, die poliep. De Duitse platenmaatschappij wilde met Caro stoppen, en toen zong iemand in de Duitse talentenjacht Popstars een, overigens heel slechte, versie van A Night Like This en werd het alsnog een enorme hit.'


In Frankrijk heeft de poliep volgens het tweetal wel veel schade aangericht. Caro Emerald werd door Sony daar losgelaten en brengt het nieuwe album daar nu op een ander label (Naïve) uit.'


Plaatverkoop is waar Caro Emerald het van moet hebben. Van Wieringen: 'Overal waar Caro zich laat zien, slaat ze aan. Zo hopen we dat het ook in Amerika gaat.'


Na talloze onderhandelingen daar en een vruchteloze poging met het label Verve in zee te gaan, besloten ze zelf een promotieteam op te richten, gerecruteerd uit het netwerk van Bert Meier. Schreurs: 'Ik dacht fuck it. Ik ga geen slechte deals sluiten omdat je niks anders hebt. Dan maar zelf. We hebben er nu al een half jaar behoorlijke airplay gehad, nu gaan we voor de Top 40. Dat kost een vermogen, want alle radiostations moeten bewerkt worden.'


Van Wieringen: 'Dat je veel live moet spelen om door te breken, maakt iedereen elkaar maar wijs. Adele heeft nooit veel gespeeld. Een paar goede tv-shows op het juiste moment zijn veel belangrijker. We hebben twee shows gegeven in New York en Los Angeles. Het publiek reageerde zo geweldig, dat ik me ook over de VS geen zorgen maak.'


Marimbaloopje

Het internationale succes van Caro Emerald begon eind 2006 met een beat die de 'in de marge rommelend' David Schreurs krijgt van Jan van Wieringen. Het marimbaloopje bevalt Schreurs en hij maakt de instrumentale basis van Back It Up. Schreurs komt in contact met liedjesschrijver Vince Degiorgio, die een zelfde voorliefde voor ballroomjazz en exotica heeft. Schreurs heeft voor de demo een zangeres in gedachte die verhinderd blijkt waarop Jan van Wieringen Caroline van der Leeuw voorstelt. Back It Up werd een hit. Maar dat Emerald vervolgens zeven maanden de tijd nam voor een vervolg en het opzetten van hun eigen label/bedrijf is volgens Schreurs ook bepalend geweest voor het succes. 'Zelf je moment kiezen en je niet gek laten maken, daar begint het mee.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden