Carlos Ruiz zafón: De gevangene van de hemel

ERIK VAN DEN BERG

Vormgever Wil Immink overkwam iets moois: zijn omslagontwerp voor Het spel van de engel (2009) van Carlos Ruiz Zafón pakte zo goed uit, dat diens Spaanse uitgever Planeta het voor de tweede druk gebruikte en ook Zweden, Frankrijk en Australië het overnamen.

Gaat zoiets nu gebeuren met De gevangene van de hemel? 'Geen idee', zegt Immink, 'maar ik zou er niet tegen zijn.' Uit te sluiten valt het niet, want net als drie jaar geleden heeft hij het door Planeta verplicht gestelde sepia omslag flink opgepept.

'Op de Spaanse editie zie je een vrouw die een straat in Barcelona oversteekt. Daaraan heb ik een jongetje toegevoegd. Zo onderstrepen we de band van dit nieuwe boek met de vorige bestsellers van Zafón, Het spel van de engel en De schaduw van de wind, waarop ook steeds een volwassene met een kind is afgebeeld.' Het jongetje, gelicht uit een oude Britse foto, past volgens Immink goed bij de strekking van Zafóns vertelling. 'Zijn houding heeft iets aandoenlijks, precies goed.'

De meterkast aan de lantarenpaal links mocht blijven ('al detoneert zo'n technisch ding wel een beetje'), maar van de samenscholing op de rechterstraathoek heeft Immink vier silhouetten gewist. Ook een overstekende gestalte is onzichtbaar geworden. 'Het origineel was aan de nogal zware, donkere kant. Zo heb ik er licht in gebracht.'

Aan de glimmende Barcelonese keitjes viel niets te verbeteren. 'Prachtig, je zal zien dat daar tegenwoordig asfalt ligt.'

Carlos Ruiz Zafón: De gevangene van de hemel (Signatuur, € 19,95).

Omslag Wil Immink.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden