Cannes geeft ruimte aan auteurfilms

Met de Franse film Ridicule van Patrice Leconte wordt vanavond in Cannes het 49ste Festival International du Film geopend. Ridicule is een van de zes films die mede geproduceerd zijn door de Franse televisie, die ook geld stak in onder meer Stealing Beauty van Bernardo Bertolucci en Le affinita' elettive...

Van onze verslaggever

Peter van Bueren

CANNES

Francis Ford Coppola is voorzitter van de jury, die verder bestaat uit onder meer Nathalie Baye, Atom Agoyan, Greta Sacchi en Tran Anh Hung. Tweeëntwintig films dingen mee naar de Gouden Palm en op het eerste gezicht lijkt het een uitstekend programma, vol bekende namen: Robert Altman (met de aangename jazz-film Kansas City), Bernardo Bertolucci (met zijn eerste Italiaanse film sinds vele jaren), Chen Kaige (die Gong Li als hoofdrolspeelster heeft in Temptress Moon), Michael Cimino (die na zes jaar weer eens een film heeft gemaakt, Sunchaser), Aki Kaurismäki (voor het eerst in de competitie van Cannes met Kauas Pilvet Karkaavat), Mike Leigh, Raul Ruiz (met Marcello Mastroianni en diens dochter Chiari samen in Trois vies et une seule mort), Lars von Trier, André Techiné (opnieuw Daniel Auteuil en Catherine Deneuve in de thriller Les voleurs), Stephen Frears en Hou Hsiao Hsien, die voor het tweede achtereenvolgende jaar voor de competitie is geselecteerd.

En dat terwijl sommige competitiekandidaten niet vertoond worden omdat ze niet op tijd klaar zijn, zoals de lang verwachte nieuwe film van Jane Campion, The Portrait of a Lady, naar Henry James, met Nicole Kidman in de hoofdrol. De enige debutant is de Italiaan Domenico Calopresti, een ontdekking van regisseur/acteur Nani Moretti, die Capolpresti's La seconda volta produceerde en er zelf de hoofdrol in speelt.

Cannes 1996 lijkt een festival van regisseurs, eerder dan van sterren. Toch zullen genoeg vedetten hun opwachting maken, omdat de glamour naast de films het festival tot zo'n groot media-evenement maken. Er zijn 37 honderd journalisten geaccrediteerd, onder wie enkele honderden zich zo noemende televisie-presentatoren. Het festival is dit jaar voor het eerst ook op Internet te volgen.

Geen Nederlandse film, ook niet een piepklein tekenfilmpje, is geselecteerd voor een van de hoofd- of officiële bijprogramma's. Wel zijn er enkele films waarbij een zekere Nederlandse betrokkenheid valt te noteren. Argus Film Produktie was coproducent van Breaking the Waves (Lars von Trier) en Haifa van Trashid Masharawi, die gepresenteerd wordt in het bijprogranmma Un certain regard. Daar is ook de nieuwe film van Alejandro Agresti, Buenos Aires Vice Versa, te zien.

In hetzelfde programma draait The Pillow Book van Peter Greenaway, mede-geproduceerd door Kees Kasander en Dennis Wigman, die enkele jaren met hun maatschappij Allarts aan een Greenaway-film failliet gingen. Un certain regard is op papier al net zo'n interessant programma als de competitie. Acteur Al Pacino (Looking for Richard) en actrice Anjelica Huston (Bastard out of Carolina) debuteren er als regisseur.

De Amerikaanse filmindustrie, die Cannes vooral gebruikt als markt om nieuwe produkties aan Europa te slijten, heeft nogal gemopperd dat festivaldirecteur Gilles Jacob pas op 22 april de selectie bekend maakte. Voor grote pr-campagnes aan de late kant. Gilles Jacob houdt er wel van de spanning tot het laatste moment te bewaren, maar had tot het laatst geen zekerheid of bepaalde films op tijd klaar zouden zijn. Alsof er niet genoeg films en sterren verzameld zijn, heeft het festival nog een bijeenkomst belegd van regisseurs, producenten en andere professionals om de huidige problemen in de film te bespreken. En vooral te kijken naar de toekomst. De Franse minister van Cultuur komt ervoor over en de bijeenkomst, die tevens het jubileumjaar van Cannes in 1997 inluidt, wordt op de avond vóór Maria Hemelvaart opgeluisterd door nòg een Nederlandse bijdrage: het filmvuurwerk A Tribute to Cinema. Voor wie alles wil volgen zal er dit jaar weinig tijd zijn voor de zon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden