Campingzender crisiszender

Met John de Mol in de buurt moet Georgette Schlick- 'ik ben een vrouw, maar denk als een man' - SBS 6 er weer bovenop helpen.

Georgette Schlick was nog ver verwijderd van een topfunctie in de mediawereld toen ze in 2007 een interview gaf aan Viva. Daaruit: 'Iedereen heeft zijn onzekerheden. Ik ook. Dat houdt je scherp. Er zijn mensen die zich daardoor laten afremmen. Ik niet.'


Nee, zij niet.


De kans dat de nieuwe algemeen directeur van SBS Nederland (onder meer SBS 6, Veronica, Net 5) gelooft in de theorie van het glazen plafond is vrij klein. Daarvoor is ze te meedogenloos en te ambitieus. Te veel een man, misschien wel.


Die laatste stelling is afkomstig van haar zelf. 'Mensen zeggen wel dat ik one of the boys ben, zonder mijn vrouwelijke charme te verliezen', zei ze in 2003 in het Algemeen Dagblad. Twee jaar later ging ze daar nog overheen in FEMBusiness: 'Ik ben een vrouw, maar denk als een man.'


Het beeld van Schlick wordt verder ingevuld door Nico Roest, de man die haar vorige maand opvolgde als CEO van het facilitaire bedrijf DutchView. Drie jaar werkten ze samen. 'Georgette is een natuurlijke leider, een vrouw die voor haar mening durft te staan. Ze is een bouwer: ze denkt snel, verwerkt op een hoog tempo informatie en geeft richting aan.'


Roest was er getuige van hoe Schlick het grootste facilitaire bedrijf van Nederland ombouwde tot een succesvolle commerciële onderneming. 'DutchView was voor die tijd veel ambtelijker, het was ooit een semi-overheidsinstantie. Onder Georgette zijn we echt een commercieel bedrijf geworden.'


Omvormen, de koers veranderen, herschikken: Schlick deed het in het eerste deel van haar loopbaan bij juridisch detacheerder Brunel Legal. 'Iedereen heeft meetbare resultaten. Als iemand ogenschijnlijk de kantjes ervan af loopt, maar wel de resultaten haalt, dan mag dat. Zo niet, dan verzoek ik hem vriendelijk doch dringend naar een andere baan uit te kijken. Ik kan best streng zijn, dat moet ook' (Algemeen Dagblad, 2003).


Roest: 'Ze heeft hier ook minder populaire beslissingen moeten nemen, zeker in het begin. Ze heeft een aantal mensen ontslagen, omdat ze het bedrijf sterker wilde maken. Om mee te kunnen in haar plannen, moest je de juiste bloedgroep hebben. Ze heeft iedereen een kans gegeven, maar als het niet gaat, dan is ze daar duidelijk over. Pijnlijk duidelijk, soms.'


Maar Schlick is ook een vrouw die warme contacten heeft met collega's en klanten en een bos bloemen meebrengt voor een producent op de laatste productiedag. 'Georgette is een realistische vrouw. Heel zakelijk, én warm. Maar eerst zakelijk.'


Haar vertrek bij DutchView ligt in de lijn der verwachtingen. In 2003 in het AD: 'Als ik het gevoel heb dat ik stil sta, ga ik iets anders doen.'


Roest: 'Laat ik het zo zeggen: Georgette is een carrièrevrouw, iemand met veel ambitie.' Ze vertrok eerder dan verwacht, dat wel. De lokroep van Talpa, het bedrijf van De Mol waar ze nooit een dag voor zou werken, was onweerstaanbaar. 'Ik denk dat de mogelijkheid zich nu voordeed. Hoe vaak gebeurt het nou dat je wordt ingelijfd in de club van De Mol?'


In april dit jaar kochten Sanoma (67 procent) en Talpa (33 procent) de aandelen van SBS Nederland op. Het is aan Schlick om de samenwerking tussen de twee aandeelhouders te optimaliseren.


Haar wacht een zware taak. SBS heeft de afgelopen jaren veel terrein moeten prijsgeven aan RTL Nederland en schreef televisiegeschiedenis met een reeks kostbare flops, onder meer The Secret, The Sing-Off en De Zaterdagavondshow met Beau van Erven Dorens en Marc-Marie Huijbregts.


Sanoma en Talpa hebben een bedrijf in crisis overgenomen, zegt oprichter en oud-directeur Fons van Westerloo. 'Dick Molman, de CEO van Sanoma, zei laatst in een interview dat SBS een griepje heeft. Dat klopt niet. SBS heeft een longontsteking.'


De matige kijkcijfers van vooral de grote weekendprogramma's zijn volgens Van Westerloo niet het enige symptoom. 'Wij gokten destijds op de sociaal lagere klassen, die voelden zich wel bij ons. Die groepen kwijtraken, dat is voor een zender als SBS gevaarlijk. De mensen zijn naar RTL gegaan. SBS moet in de gaten houden waarom dat is gebeurd.


'Tussen RTL en SBS moet verschil zitten. RTL is RTL Nieuws, SBS is Shownieuws. SBS moet weer meer krijgen van de campingzender. In plaats daarvan laten ze Beau en Marc-Marie een zaterdagavondshow presenteren. Dat is totáál geen SBS! Zo reageren de SBS-kijkers daar ook op. Hè, wat is dit nou?'


Van Westerloo leerde Schlick kennen in zijn tijd als voorzitter van omroep WNL. 'Ze maakte een flinke indruk.' Dat ze geen ervaring heeft met het maken van tv-programma's, wordt volgens hem gecompenseerd door de aanwezigheid van twee gerenommeerde routiniers, Leo van der Goot (interim-programmadirecteur) en John de Mol.


'De Mol zit bij haar in de buurt, met zijn grote persoonlijke belangen om er een succes van te maken. Dat scheelt. Wat hij doet, is heel slim. Als hij er in slaagt voor SBS een programma als The Voice of Holland te maken, heeft hij zijn investering er al uit. Daar kan SBS enorm van profiteren.'


Om succesvol te zijn, hoeft de nieuwe CEO van SBS maar een paar dingen in gedachten te houden, zegt Van Westerloo. 'Het is geen wetenschap, een tv-zender leiden. Voor het grootste deel is het toch onderbuik. Je moet nooit je eigen smaak laten prevaleren, want je maakt de programma's niet voor jezelf of voor je vrienden. Dat is een kunst.'


Dat is zijn eerste advies. Het tweede: 'Ze moet haar kalmte bewaren. De neiging snel dingen te veranderen zal groot zijn, maar het is beter de tijd te nemen. Bekijk rustig waar de zwakke plekken zitten en stel eerst een goede ploeg mensen samen.'


Geboren in Nijmegen


Studie Nederlands Recht in Utrecht


Oprichter Brunel Legal MBA aan INSEAD, Parijs


Directeur Brunel Legal


2011 CEO DutchView


In dienst van Talpa, als directielid


CEO SBS Broadcasting


----------------------------------------------------------------------------------


'De Mol controleert SBS'

'John de Mol controleert SBS volledig, Sanoma mag toekijken', twitterde media-ondernemer Ruud Hendriks nadat bekend was geworden dat Georgette Schlick bij SBS de leiding in handen krijgt. Hij was niet de enige die de benoeming interpreteerde als een zege voor De Mol en diens bedrijf Talpa.


Schlick stapte over van Talpa, hoewel ze nooit een dag werkte voor het bedrijf. In juli werd bekend dat ze DutchView, een facilitair bedrijf, ging verlaten. In september zou ze haar werkzaamheden voor De Mol beginnen.


Van een vooropgezet plan om haar te detacheren bij SBS was volgens Talpa-woordvoerder Thomas Notermans geen sprake. 'We groeien snel en zijn bezig met uitbreiding van ons management. Ze was ons opgevallen vanwege haar werk aan de andere kant van de tafel, bij DutchView. Het is een type dat ons aanspreekt.'


Nadat SBS in april was overgenomen, werd afgesproken dat de grootste aandeelhouder (Sanoma) de algemeen directeur zou leveren en de kleinste (Talpa) de programmadirecteur. Sanoma stemde in met de benoeming nadat Schlick, net zoals 'vier of vijf' andere kandidaten, aan een assessment was onderworpen. 'Georgette deed het het beste.' Schlick, als algemeen directeur de opvolgster van Eric van Stade, begon maandag haar werkzaamheden bij SBS.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden