Campings en bungalowparken doen goede zaken

DEN HAAG (ANP) - De campings, zwembaden en bungalowparken in Nederland doen deze zomer goede zaken dankzij het mooie weer. Met name kampeerders en mensen die op het laatste moment hun vakantieplan maken, verkiezen het eigen land boven een bestemming in het buitenland.

Dat blijkt uit een rondgang langs brancheorganisaties en toeristische bedrijven. ,,Waarom zou je voor 250 euro naar Turkije gaan als het hier ook wekenlang 25 graden is?'', stelt Martin Maassen van Recron, de brancheorganisatie van recreatieondernemingen.

Marktleider TUI ziet volgens een woordvoerster ,,een duidelijke stijging van het aantal last-minuteboekingen voor dichtbijbestemmingen''. Aan de andere kant hebben landen in Zuid-Europa evenmin te klagen over belangstelling vanuit Nederland.

Onwaarschijnlijk druk

,,Onwaarschijnlijk, zo druk als het is'', stelt commercieel directeur Bas Hoogland van Landal GreenParks. De grootste bungalowverhuurder van Nederland heeft extra telefonistes ingehuurd wegens de enorme vraag naar last-minuteboekingen.

De ANWB denkt dat de extra belangstelling voor vakanties in Nederland kan leiden tot extra drukte op de wegen. ,,Gelukkig zie je dat mensen veel meer over de dag verspreid de weg op gaan, daardoor valt het mee met de files'', aldus Arnoud Broekhuis van de ANWB. ,,Met uitzondering natuurlijk van de weekeinden, dan staat het vrijwel altijd vast op de wegen van en naar de kust.''

Jaarlijks brengen ongeveer 8,4 miljoen Nederlanders hun vakantie door op een camping of bungalowpark in eigen land. Daarnaast komen er gemiddeld zo'n 5,8 miljoen buitenlanders naar Nederland voor een tijdelijk verblijf in een tent of vakantiewoning.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden