Campina-afperser wilde klanten niet echt vergiftigen

Elke avond kruipt hij een paar uur achter zijn computer. Even surfen op internet, zegt hij dan tegen vrouw en kind....

De keuze voor de bedrijven is 'volstrekt willekeurig', zegt zijn advocaat Willem-Jan Ausma. Als er maar geld te halen was. Dus stuurt de man vanaf 1999 dreigbrieven naar grote bedrijven als Ahold, Sara Lee en de NS.

Maar de dreigementen hebben geen effect. Ahold wenst niet te betalen om zijn supermarktketen Albert Heijn te beschermen. Sara Lee, producent van Douwe Egberts-koffie, zoekt via berichtjes in de Telegraaf wel contact, maar weigert geld over te maken.

Teleurgesteld besluit de man, chipsontwerper bij een Duits bedrijf, zuivelconcern Campina onder druk te zetten: twintigduizend euro of de pakken yoghurt en toetjes worden gemanipuleerd! Campina doet op 1 juli 2002 aangifte, maar houdt op verzoek van de Utrechtse politie de affaire stil.

Enkele brieven volgen, waarin hij Campina waarschuwt dat in bepaalde supermarkten in Zuid-Nederland producten zijn besmet. Campina neemt geen risico's en vraagt Albert Heijn haar toetjes uit de winkels te halen. De klanten merken niets van de operatie.

Dan laat de man enkele maanden niks van zich horen. Pas in februari 2003 doet Campina opnieuw aangifte. Hij is weer actief, dit keer via internet. Hij maakt gebruik van een zogenoemde anonymizer. Hiermee kan hij anoniem op internet surfen en mailen. Hij eist nu 200 duizend euro.

Om zijn dreigement kracht bij te zetten, besluit hij nu echt toetjes te gaan manipuleren. Thuis probeert hij landbouwgif uit op zijn bok. Die wordt er tot zijn vreugde alleen maar misselijk van. Hij wilde dreigen, geen slachtoffers maken.

Begin juni neemt de man toetjes mee naar huis, doet er wat landbouwgif in en plaatst ze terug in de supermarkt. Ditmaal krijgt Campina geen aanwijzingen waar de producten zich bevinden.

Al snel wordt een vrouw ziek na het eten van een bekertje verwenkwark van Mona. Geschrokken haalt Campina opnieuw haar toetjes uit de schappen. Via de bonuskaartenvan Albert Heijn kunnen toetjes bij klanten thuis worden getraceerd. Een van de opgehaalde toetjes blijkt gemanipuleerd.

Op aanraden van de politie wil Campina nu wel actief onderhandelen. Dus stuurt hij een brief, waarin hij eist dat Campina een bankrekening opent en daarop twee ton stort. Vervolgens moet het zuivelbedrijf de gegevens van die rekening en de pincode verstoppen in een digitaal plaatje van een rode tweedehands Volkswagen Golf bij een advertentie op Autotelegraaf. nl.

Met de anonymizer downloadt hij op 1 juli het plaatje en haalt de gegevens van de rekening eruit. Hij hoeft alleen nog maar een bankpasje te maken en te pinnen. De politie analyseert echter digitale bestanden van het Telegraafconcern en komt uit bij het Amerikaanse Surfola. com, dat zijn anonymizer aanbiedt.

Op verzoek van de politie stapt de FBI begin juli naar Surfola en vraagt een e-mailadres van de man op. Met behulp hiervan kan de politie zijn gegevens gemakkelijk achterhalen. Op 3 juli wordt hij geschaduwd en, als hij het geld wil pinnen van de Campina-rekening, aangehouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden