Camper loopt in op caravan

AMSTERDAM - In caravanland Nederland wint de kampeerauto terrein. De afgelopen vijf jaar is het aantal campers met bijna de helft toegenomen, terwijl de caravanverkoop nagenoeg halveerde.


Reden er op 1 januari 2009 nog een kleine 60 duizend kampeerauto's rond, inmiddels zijn dat er bijna 86 duizend. Dat blijkt uit cijfers die branchevereniging Bovag maandag heeft gepresenteerd. Toch betekent dat voorlopig allerminst een einde aan de stroom caravans die Nederlanders elke zomer weer de grens over trekken. 'Met 463 duizend geregistreerde caravans zijn we binnen Europa nog altijd caravanland nummer één', aldus Bovag-woordvoerder Tom Huyskens.


De toegenomen handel in campers duidt volgens Huyskens wel op een 'verschuiving naar een campercultuur'. Hij wijst daarbij ook op de 30 duizend leden tellende Nederlandse Kampeerauto Club die 'groeit als kool'. Vakantiegangers willen volgens Huyskens niet langer met een toiletrol de camping over, maar zoeken luxe en comfort in de natuur. 'Glamping' (glamourous camping) heet dat, in vakjargon. Luxueus kamperen. 'Een camper past perfect in dat beeld', aldus Huyskens. 'Het is instappen en wegwezen, en van alle gemakken voorzien.'


'Campers bevredigen een drang naar vrijheid', stelt vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van Cherry Picker, die onderzoek doet naar trends in de reisbranche. 'Op vakantie willen mensen ontsnappen aan het drukke, gecontroleerde bestaan. Een rijdende slaapplaats betekent dat je kunt gaan en staan waar je wilt. Het is vergelijkbaar met het Volkswagenbusje, dat onder jongeren het gedroomde vervoermiddel voor vakanties is.'


Aan de Stegge ziet de toenemende populariteit los van de daling in de caravanverkoop. 'Een caravan is het eerste wat mensen de deur uit doen in economisch krappe tijden. De verkopers zijn dus waarschijnlijk niet de nieuwe camperkopers.' Zij verklaart de afname vooral uit het groeiend aantal lodges, boomhutten en andere slaapplekken in de natuur die veel comfort bieden. 'Jonge gezinnen willen geen gezeur met babybedjes en een volgestopte auto en kiezen voor een kant-en-klare slaapplek', aldus de trendwatcher.


Vooralsnog is de kampeerauto het populairst onder senioren. 'Ervaren kampeerders met hun schaapjes op het droge', licht Huyskens toe. 'Een knappe, nieuwe camper kost toch al gauw 60 duizend euro.' Naast de groeiende behoefte aan luxe en comfort in de natuur, draagt ook toename van het aantal kleine en hybride auto's volgens hem bij aan de populariteit. 'Die kunnen geen caravan trekken. Het zijn juist senioren die vaak dat soort auto's gebruiken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden