Campagnetrucs Meeleven met de kiezer
HIet lijkt alweer lang geleden: op 1 maart opende premier Rutte de VVD-campagne met de invoelende, meelevende woorden: 'Ik ben trots op al die Nederlanders die in deze tijd de schouder er onder zetten. Ik ben trots op hun veerkracht en ook op het resultaat. Wij Nederlanders zijn het gelukkigst als we de ruimte hebben ons leven zelf in te richten.' Het werd de rode draad in zijn campagne: hij weet dat wij het niet makkelijk hebben, maar binnenkort wordt alles beter. Onderzoek van De Karavaan leert dat deze strategie niet uit de lucht kwam vallen. Op 17 januari
2014 hield de ministersploeg van Rutte II een strategisch beraad, in de pauze van de vrijdagse ministerraad. De Rijksvoorlichtingsdienst had Tom van Dijk uitgenodigd, de directeur Beleidsonderzoek van bureau Intomart GfK. Van Dijk schetste de onderstromen in de publieke opinie. Zijn boodschap: de bevolking is onzeker en voelt zich bedreigd. Maar: de mensen pikken dat er wordt ingegegrepen, 'ook als dat pijn doet' en als het 'uiteindelijk maar goed is voor Nederland, voor mijn kinderen en mijzelf'. Waar ze naar verlangen: 'Positiviteit: let the sun shine in.' 'Woorden tellen', zei Van Dijk tegen de ministers, volgens de vergaderstukken waarop De Karavaan de hand wist te leggen. 'Communiceer niet alleen de crisis. Articuleer de veranderkracht in en van de samenleving.' De premier knoopte het goed in zijn oren. En dat deed ook PvdA-leider Samsom, die het waarschijnlijk hoorde van de aanwezige PvdA-bewindslieden. Ook hij toont in zijn optredens empathie met de pijn van vijf zware recessiejaren. En? Heeft Intomart-directeur Van Dijk zijn onderzoek herkend in het verkiezingsgeweld? Van Dijk: 'Ik doe geen mededelingen over opdrachtgevers.'
undefined