Campagne Philips slaat aan in VS

De nieuwe reclamecampagne van Philips in de Verenigde Staten heeft de verkopen daar de afgelopen maand veel verder opgestuwd dan het bedrijf had verwacht....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

DEN HAAG

'De laatste maand zijn de verkopen in de Verenigde Staten beter dan verwacht. De naamsbekendheid is omhoog geschoten, vooral onder jonge mensen en dat is de groep waar we ons op richten', zei Boonstra.

Die verbetering van de Amerikaanse afzet komt niets te vroeg, omdat het elektronicabedrijf moeite heeft winst te maken in de VS. Tot op heden werd in Noord Amerika in 1998 een verlies geboekt van 308 miljoen gulden op een omzet van 13,5 miljard. Moordende concurrentie en een zwakke merknaam worden als schuldigen aangewezen. Zonder sterke merknaam kan Philips alleen op prijs concurreren, en dat gaat ten koste van de winstmarge van het bedrijf.

Philips is na de zomer begonnen met een wereldwijde reclamecampagne waaraan een half miljard gulden wordt besteed. Alleen in de VS, waar de naamsbekendheid van Philips laag was in vergelijking met Europa, wordt tweehonderd miljoen gulden besteedt aan reclame. Het doel is om 95 procent van de doelgroep tenminste 55 keer te bestoken met een advertentie of commercial.

Uit een steekproef gepubliceerd in de krant USA Today blijkt dat 23 procent van de Amerikanen de 'Let's make things better'-campagne 'erg goed' vindt. Dat is een iets hogere waardering dan gemiddeld voor grote campagnes.

Jonge volwassenen, tot dertig jaar, waarderen de campagne meer dan ouderen. 32 procent van jonge volwassenen geven de hoogste waardering ('erg goed'), tegen 19 procent van de volwassenen tussen de dertig en vijftig. Van 18- tot 24-jarigen vindt zelfs 38 procent de campagne 'erg goed'.

10 procent van de ondervraagden vindt de campagne slecht, maar dat is minder dan het gemiddelde van 13 procent voor grote reclamecampagnes.

Philips zend over de hele wereld dezelfde commercials uit die steevast worden afgesloten met een nieuwe versie van het liedje 'Getting Better' van The Beatles. In deze commercials waarin niet wordt gesproken, figureren twintigers met zogenoemde 'sterproducten' van Philips zoals een platte beeldbuis-televisie, een cd-recorder en een breedbeeldtelevisie.

Niet bekend

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden