Cameron wil wegennet verpachten

De Britse regering overweegt het wegennet te verpachten. Volgens premier Cameron is dat de beste manier om de haperende infrastructuur te verbeteren. Het voorstel is met scepsis ontvangen. Autorijdend Engeland ziet de tolpoorten al opdoemen.

VAN ONZE CORRESPONDENTPATRICK VAN IJZENDOORN

LONDEN - Twee dagen voor de presentatie van de Rijksbegroting verklaarde Cameron dat het Britse wegennetwerk, geplaagd door files en gebrekkig onderhoud, steeds verderop raakt in vergelijking tot andere landen. In een rapport hebben de bankiers van Rothschild gesteld dat privatisering de beste oplossing is, maar zover wil Cameron niet gaan. Hij geeft er de voorkeur aan om de wegen in bruikleen te geven. De tijdelijke eigenaar ontvangt dan een deel van de wegenbelasting. Cameron verwacht interesse van grote investeerders, zoals Britse pensioenfondsen, Golfstaten en de investeringstak van de Chinese overheid.

Een andere potentiële bron van inkomsten is tol, maar Cameron zei dat bestaande wegen wat hem betreft tolvrij blijven. Om de winstmarge te bepalen en te controleren of de investeerders zich houden aan de afspraken moet er een nieuwe toezichthouder komen.

Tijdens een persconferentie sprak Cameron de hoop uit dat een deels geprivatiseerd wegennetwerk beter werkt dan een soortgelijk experiment met de spoorwegen. Cameron gaf toe dat de privatisering van de spoorwegen door zijn Conservatieve voorganger John Major niet het gewenste effect heeft gehad. 'Vergeleken met de Franse, Nederlandse en Zwitserse spoorwegen zijn onze tarieven 30 procent hoger, de operationele kosten 40 procent hoger en de overheidssubsidies twee keer zo hoog.'

De vraag waarom de automobilisten beter af zullen zijn dan de treinreizigers wist hij te omzeilen. Liever wees hij op het vermeende succes van de verkoop van de watermaatschappijen, die volgens hem heeft geleid tot meer investeringen. Wel gaf hij toe dat deze privatisering 'niet perfect' is verlopen. De afgelopen negen jaar zijn de watertarieven met bijna de helft gestegen.

De plannen maken, zo verkondigde Cameron, deel uit van een infrastructurele revolutie, waarbij hij regelmatig verwees naar de grootschalige Victoriaanse projecten. Hij pleitte voor een nieuwe luchthaven in de buurt van Londen. Voor het eerst sprak hij serieus over het zogeheten 'Boris Island', een idee van de Londense burgemeester Boris Johnson om een vliegveld in de Theemsdelta aan te leggen.

Tevens wil de Conservatieve premier projectontwikkelaars meer vrijheid geven, onder meer om nieuwe tuinsteden rondom de hoofdstad aan te leggen. De voorgenomen versoepeling van de bestemmingsvoorschriften hebben al tot onrust geleid in conservatieve kringen, waar de vrees bestaat dat veel groengebieden zullen veranderen in een stenen woestenij.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden