Camera op IJsselbrug werd hun fataal

Met de nummerbordregistratie kan de politie zicht houden op misdrijven waarbij criminelen gebruikmaken van diverse vervoermiddelen en snelwegen...

ZWOLLE Als Theo W. uit Epe samen met een maat ’s nachts een auto ging stelen, nam hij vaak de A28 bij Zwolle. Op weg naar Drachten, Stadskanaal, Leeuwarden, Zwolle en andere plaatsen in Noordoost-Nederland reden ze op de IJsselbrug onder camera’s door die 24 uur per dag kentekens registreren. Dat werd hun fataal.

Ze gingen naar garagebedrijven om te hengelen naar autosleutels. Mensen van wie de auto gerepareerd moet worden, parkeren vaak hun wagen de avond tevoren bij de garage en deponeren de sleutel in de brievenbus. W. viste die eruit en nam de bijbehorende auto mee.

Vorig jaar kwam W. bij de politie in beeld als een persoon die ‘opvallend nachtelijk gedrag’ vertoonde en antecedenten had op het gebied van autodiefstallen. Navraag leerde dat hij meerdere malen was gecontroleerd door agenten in Noordoost-Gelderland, IJsselland, Drenthe, Friesland en Flevoland, omdat hij zich verdacht ophield op of nabij industrieterreinen.

Een officiële verdenking van autodiefstal rees na een poging een auto te stelen in Vollenhove. Een getuige had het nummerbord opgeschreven van de VW Golf van de Epenaar. Het kenteken werd ingevoerd in het systeem van automatische kentekenherkenning (anpr), dat op de snelwegen A28 en A50 bij Zwolle als proef is geïnstalleerd.

De nummerborden van alle voertuigen op deze routes worden automatisch vastgelegd en zeven dagen bewaard. Het systeem vergelijkt de gescande nummerborden met de bij de politie bekende kentekens van auto’s van verdachten.

De permanente nummerbordregistratie is voor de politie een belangrijk wapen tegen criminelen die van buiten de regio komen, inbraken en overvallen plegen en via de doorgaande wegen snel verdwijnen. Zo’n crimineel was kennelijk Theo W.

Volgens korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg van de politie IJsselland wordt het werkgebied van criminelen steeds groter en de pakkans kleiner. Met een technisch hulpmiddel als het anpr-systeem kan de politie zicht houden op misdrijven waarbij criminelen gebruikmaken van diverse vervoermiddelen en snelwegen.

Als Theo W. een auto had ontvreemd, kon de politie in een aantal gevallen met de aangifte vaststellen dat die wagen de IJsselbrug bij Zwolle was gepasseerd. Vlak voor of achter de gestolen auto reed steevast zijn VW Golf of de Renault Laguna van zijn maat, die inmiddels voorzien waren van geheime peilzenders.

Eind juni stond W. voor de rechtbank op verdenking van diefstal van 22 auto’s. Zijn advocaat stelde dat het bewijs onrechtmatig is verkregen. Justitie had de anpr-gegevens niet mogen gebruiken. De rechter oordeelde echter dat de inzet van anpr-camera’s in dit opsporingsonderzoek ‘noodzakelijk en passend’ was. W. moet drie jaar de cel in.

Het was de eerste keer dat een rechter oordeelde over het anpr-systeem bij Zwolle. Theo W. gaat in hoger beroep en dan bepaalt ook het gerechtshof of de permanente kentekenregistratie toelaatbaar is.

Hoofdcommissaris Aalbersberg is in elk geval zo tevreden met het systeem dat hij het wil uitbreiden. Vanaf 2010 komen er, als justitie akkoord gaat, ook camera’s op snelwegen bij Groningen, Nijkerk en Deventer – de belangrijkste toegangspoorten tot zijn regio. Hiermee ontstaat een netwerk waarmee de politie bewegingen van criminelen in kaart kan brengen.

Bij Zwolle scande het systeem tot nu toe ongeveer veertien miljoen kentekens. De camera's leggen niet de inzittenden van de voertuigen vast. De Koninklijke Marechaussee wil voor de grensbewaking samenwerken met de politie en de eigen bestanden ook aan de camera’s koppelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden