Cambodja overspoeld met rookreclame

Terwijl producenten van sigaretten in Nederland binnenkort misschien helemaal geen reclame meer mogen maken, struikel je in Cambodja nog over buitenlandse tabaksadvertenties....

Van onze redactie economie

AMSTERDAM

Het rokertje is in Cambodja zo populair dat 's lands machtige leider, Hun Sen, zich zelden laat afbeelden zonder een exemplaar van zijn favoriete merk: State Express 555. Deze hartstochtelijke roker heeft weleens gesuggereerd om een nationale Cambodjaanse vliegtuigmaatschappij op te richten onder de naam 'Smoking Airlines', waar tabaksverslaafden zonder restricties zouden kunnen dampen.

Niet dat iedereen in Cambodja rookt. Vrouwen met een paffertje is geen gezicht, zo luidt de sociale conventie. Maar de mannen kunnen er wat van, want van hen rookt op het platteland 86,3 procent, en in de stad is dat 64,7 procent. Zelfs monnikken worden weleens met een sigaret gesnapt en stadskinderen zuigen de laatste restjes rook uit de uitgetrapte peuken op straat.

Roken is dan ook niet duur in Cambodja, waar een pakje lokaal gefabriceerde sigaretten al te krijgen is vanaf 40 cent, terwijl internationale topmerken over de toonbak gaan voor minder dan twee gulden. Buitenlandse merken zijn trouwens nog niet erg geliefd bij het publiek. Slechts 6 procent van de bevolking rookt 'internationaal', maar dat gaat veranderen, denken de grote buitenlandse tabaksproducenten.

'Het doel van die bedrijven is om ''bevredigingsreclame'' te maken, zodat mensen die de komende jaren meer geld gaan verdienen, overgaan op buitenlandse merken', zegt Colin Radford van onderzoeksbureau en gezondheidsinsituut ADRA. Jared Hays van de Internationale Management- en Investeringsconsultants zegt dat in reclame veel is toegestaan door het gebrek aan overheidsregels, voor advertenties en gezondheidswaarschuwingen.

'Cambodja is het meest liberale land in de hele regio op het gebied van restricties. Er zijn hier geen reclamewetten, terwijl andere landen in de regio wel dergelijke regels invoeren', zegt Hays. Belastingen zijn bovendien vrij laag. Importheffingen bedragen 50 tot 60 procent, terwijl dat 100 procent is in naburige landen.

Lage belastingen en de nabijheid ten opzichte van Vietnam en Thailand zijn een groot voordeel voor Cambodja, meent Hew Foong Yoon, marketing manager van Japan Tobacco International. 'Als je kijkt naar Cambodja dan zijn de tien miljoen inwoners niet genoeg (om grote investeringen in dat land te rechtvaardigen), maar in Indochina is een synergie-effect. Als we hier een sterke positie verwerven, kan dat overslaan naar andere landen', zegt hij.

Ook BAT Cambodja, een samenwerkingsverband tussen het internationale BAT en lokale zakenlieden, timmert aan de weg. Sinds de oprichting in 1996 is het bedrijf de grootste tabakswerkgever van het land. Het heeft de voormalige staatsonderneming Tobacco Co vernieuwd en uitgebreid en daarnaast boeren in de regio training gegeven waarmee ze hun oogst hebben weten te verdubbelen tot 1.500 kilo per hectare.

Naast de producenten zijn zo'n tien handelsondernemingen actief in sigaretten. De overheid profiteert enorm van de import; 30 procent van alle import is afkomstig van tabak, aldus de douane.

Er wordt vooral veel geïmporteerd, omdat bijna 80 procent van de import onmiddellijk de grenzen met naburige landen wordt overgesmokkeld waar importheffingen hoger zijn, zegt hij.

Het succes van de Cambodjaanse sigarettenindustrie is een doorn in het oog van ADRA. 'Meer dan een miljoen jonge Cambodjanen zullen de komende jaren overlijden als gevolg van tabaksgerelateerde ziekten', zegt Colin Radford van het instituut. 'De overheid is geïnteresseerd in het binnenhalen van inkomsten op de korte termijn, maar dit gezondheidsprobleem gaat leiden tot een enorm economisch tekort op de lange termijn.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden