Calimero van het spoor is volwassen geworden

Arriva breidt zijn netwerk uit en ontpopt zich als tegenmacht voor NS.

Arriva positioneert zich graag als de calimero van het Nederlandse spoor. Een klein jongetje wiens bestaansrecht voortdurend wordt bedreigd door grote boze staatsonderneming NS. Dat imago wordt steeds moeilijker te handhaven. De dochteronderneming van Deutsche Bahn breidt haar netwerk eind dit jaar uit met vijf nieuwe stoptreinlijnen in Oost-Nederland. In het Noorden is het ov-bedrijf al de grootste aanbieder van stoptreinen.


Calimero kortom, is volwassen geworden. Met 99 passagierstreinen bestrijkt Arriva straks een kwart van de markt. Arriva ontpopt zich als serieuze tegenmacht voor NS.


'Arriva heeft heel goed gekeken naar wat Nederlandse overheden en reizigers verwachten van een openbaar-vervoersbedrijf', verklaart Rikus Spithorst van Voor Beter OV het succes. 'Ze bieden uitstekende kwaliteit tegen scherpe tarieven.'


De complimenten zijn opmerkelijk. Spithorst schaarde zich in 1998 - toen Arriva de eerste busconcessie in Nederland won - nog in het kamp dat Arriva smalend 'de Aldi van het ov' noemde. Arriva poogde Nederland te veroveren met een ondernemingsplan dat in Engeland goed had gewerkt: met goedkoop materieel tegen een zo laag mogelijke prijs zo veel mogelijk concessies in de wacht slepen.


'Nederlandse reizigers pikken dat niet', zegt Spithorst. 'Wij zijn beter ov gewend dan de Britten. Hier zit niemand te wachten op rammelende bussen.' Arriva beterde zijn leven en investeerde in materieel. Het klantoordeel steeg navenant.


'Arriva is heel resultaatgericht en dwingt ons ook steeds beter te worden', zegt directeur reizigersvervoer Anne-Marie van den Bos van ProRail. 'Juist omdat Arriva zo veeleisend is, komen we samen tot prestaties waarvan we vooraf nooit hadden gedacht dat ze mogelijk zouden zijn.' Van den Bos noemt de punctualiteitcijfers als voorbeeld. 'Ongeveer 95 procent van de treinen van Arriva rijdt op tijd.' Arriva scoort daarmee beter dan NS, dat ongeveer 90 procent van zijn treinen op tijd laat rijden.


In een eerder interview met de Volkskrant deed NS Reizigersdirecteur Ingrid Thijssen de punctualiteitscijfers af als het verschil tussen de Randstad en de provincie. 'Het is wat anders of je een trein het station van Veendam laat binnenlopen, of dat je Utrecht CS binnenrijdt.' Spithorst ziet dat anders. 'Als er twee centimeter sneeuw valt, schrapt NS preventief de helft van de treinen. Arriva rijdt gewoon door.'


De lijnen die Arriva in december overneemt, liggen deels op Gelders grondgebied. De keuze voor Arriva is deels gebaseerd op de succesvolle marketingstrategie. 'Arriva is begonnen op de lijntjes die NS niet rendabel achtte', zegt woordvoerder Peter van den Boogaard van de provincie Gelderland. Met prijsvragen, hogere frequenties en naar lokale helden vernoemde treinen, lokt Arriva meer reizigers dan NS deed. 'Het is nu eenmaal leuker om in de Evert van Benthem te reizen dan treinstel 2595.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden