Calatrava's nieuwbouw in VS vertraagd

De bouw van de nieuwe vleugel aan het Amerikaanse Milwaukee Art Museum naar het spectaculaire ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava heeft grote vertraging opgelopen....

Van onze verslaggeefster

De opening van Calatrava's Quadracci Paviljoen was gepland op 1 mei dit jaar. Maar de uitvoering van het project, waarin technieken worden toegepast die alleen bekend zijn uit de ruimtevaart, neemt langer tijd in beslag dan was voorzien. Vooral wegens veiligheidsredenen is de bouw ervan vertraagd.

Het Quadracci Paviljoen, dat de nieuwe entree zal vormen van het aan het Michigan-meer gelegen Milwaukee Museum, heeft het uiterlijk van een enorm schip, waarvan het dak volledig uit glas bestaat. Daarboven hangt aan kabels een voetgangersbrug in de vorm van een gigantische loopplank. Op het dak wordt eveneens een zonnescherm bevestigd die de klimaatbeheersing in het paviljoen moet regelen.

Dat zonnescherm bestaat uit twee vleugels met een spanwijdte van elk zestig meter, die kunnen 'flapperen' om de dakramen eronder in de schaduw te stellen. Aan de vleugels zijn twee keer 36 vinnen van koolstofvezel bevestigd, een lichtgewicht materiaal dat gebruikt wordt voor vliegtuigrompen, maar in de architectuur nooit eerder werd toegepast.

Middels een hydraulische constructie kunnen deze vinnen om de drieënhalve minuut openen en sluiten. Ook dat principe is op deze schaal niet eerder toegepast.

Het openen en sluiten bleek bij een test in februari niet de grootste zorg. Veiligheidskwesties vormen eerder het probleem. De windsnelheid moet steeds worden gecontroleerd. Als de wind drie seconden of langer harder dan 45 kilometer per uur waait, moet het scherm zich automatisch sluiten. Zo moet worden voorkomen dat de wind het gevaarte de lucht in blaast.

Ook de draagconstructie in het Quadracci Paviljoen leverde enorme vertraging op. De 35 betonnen bogen, die het dak van het paviljoen schragen, vertakken en verengen zich alle op een andere manier. In dwarsdoorsnede heeft elke boog een onregelmatige octagonale vorm. Gestandaardiseerde productie was daardoor onmogelijk.

Voor het maken van de bekisting, waarin het beton voor de bogen wordt gegoten, is daarom gebruikt gemaakt van papieren sjablonen op ware grootte. Alleen zo kon de juiste kromming van iedere bekisting worden bepaald. Het ontwerpen van de bekistingen voor alleen al de middelste ring bogen in het paviljoen vergde in 1999 zeven maanden. Daar ging nog vier maanden van planning aan vooraf.

Het doel van de ingewikkelde draagconstructie is volgens architect Calatrava dat alle openingen in de bogen op één lijn liggen. Met als gevolg dat de bezoeker vanuit het meest noordelijke deel van het paviljoen een onbelemeerd doorzicht heeft naar het meest zuidelijke uiteinde.

Calatrava, naast architect ook ingenieur en beeldhouwer, werd beroemd juist om zijn ongekend spectaculaire ontwerpen. Bij het Spaanse Valencia bouwt hij momenteel de Stad van de Kunsten en de Wetenschap. Dat behelst onder meer een Paleis der Kunsten, dat lijkt op een ruimteschip dat op het punt staat op te stijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden