Cafés tappen steeds minder

Carnaval staat voor de deur, maar voor caféhouders is het geen vrolijke tijd. Zij kijken terug op een van de slechtste jaren van deze eeuw en het einde van de malaise lijkt nog niet in zicht. De cafébazen schonken vorig jaar 9,1 procent minder bier, bubbelwater en jenever dan in 2012, zo meldt het CBS.

AMSTERDAM - Volgens Thijs Geijer van het economisch bureau van ING is de daling te wijten aan terughoudendheid van de caféganger. 'Het prijsverschil tussen thuis drinken en in het café drinken is erg groot. En in tijden dat mensen minder te besteden hebben, blijven ze dus weg uit het café.'


En dus staakten in 2013 weer veel cafés de strijd om het bestaan. Al sinds 2009 loopt hun aantal terug. In dat jaar kreeg de omzet een enorme klap, omdat toen het rookverbod inging en de wereld zich suf schrok omdat de financiële crisis inzette. Sinds 2010 is het tempo van cafésluitingen opgelopen. Tot die tijd sloten elk jaar ongeveer 1.400 cafés hun deuren, maar sindsdien zijn het er elk jaar ruim 2.000.


Er worden ook nog wel nieuwe geopend, maar per saldo slinkt het aantal cafés snel. Sinds 2008 nam hun aantal af met 11 procent tot 10.415 eind vorig jaar. De resterende cafés verkopen gemiddeld steeds minder. Sinds 2007 is het volume al met 23 procent gedaald.


Financiële crisis

Maar 2013 was een uitzonderlijk slecht jaar. Alleen in 2009, het jaar nadat de financiële crisis losbrak en tevens het eerste volle jaar dat het rookverbod in cafés van kracht was, was nog slechter: toen daalde de consumptie aan de tap 11,5 procent.


Ook dit jaar lijkt alleen maar te kunnen tegenvallen. De leeftijdsgrens voor alcoholgebruik is omhooggegaan van 16 naar 18 jaar, en dat betekent voor veel cafés opnieuw een forse aderlating.


Niet in alle horeca gaat het zo slecht. Waar het aantal cafés al jaren afneemt, is er juist groei van lunchrooms te zien. In 2007 waren er 2.188, zo telde het economisch bureau van ING, een groei van 17 procent. En volgens het CBS boekte de horeca als geheel zelfs een omzetstijging van 1 procent. De hotels, restaurants en snackbars groeien allemaal, zij het nauwelijks meer dan de inflatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden