Café kan best een dagje zonder u

Wat de horeca betreft was 2002 een jaar om snel te vergeten, maar dat zal ze dit dit jaar niet overkomen....

De prijzen gingen omhoog, en niet zo'n beetje ook. 'Puur lijfsbehoud', verdedigde belangenorganisatie Horeca Nederland de sector. Wat een avondje cafébezoek in guldens kostte weten we intussen niet meer, maar zoveel als het vorig jaar in euro's kostte was het beslist niet!

En dat had de Nederlandse horeca dus beter niet kunnen doen. De consument bleek niet dom, de klant stemde met zijn voeten. In de huiskamer werd er nog maar eentje genomen, etentjes thuis werden populairder dan ooit, kortom: het café kan best een dagje zonder u.

Wat volgde was het klassieke patroon van de jokkebrok: eerst glashard ontkennen, dan een beetje toegeven, en tenslotte voluit schuld bekennen. En beterschap beloven natuurlijk.

Daarom kondigde Jan Geenemans, voorzitter van de horeca-brancheorganisatie, in zijn nieuwjaarstoespraak aan een heuse imagocampagne te gaan voeren. Met 'positieve redactionele horeca-items' en posters in het café zou de het beeld van de horeca worden bijgesteld. 'Wat wij graag willen is de beeldvorming aanvullen met positieve bedrijfstaksignalen.'

Dat werd tijd ook. En dus was het geen verrassing dat Geenemans deze week vooraan stond bij het lonken naar het nog te vormen kabinet; een positieve lobby kan immers niet vroeg genoeg beginnen.

En waar komt de horeca vervolgens mee? Ze schuift de schuld doodleuk in de schoenen van toeleveranciers én de overheid. Volgens de werkgeversorganisatie zijn 'overheid en gemeenten medeverantwoordelijk voor de kostenstijgingen in de horeca.' 'Politici roepen over te hoge prijzen in de horeca, terwijl ze zelf beleidsmatig bijdragen aan de kostenstijgingen', draaft Koninklijk Horeca nog even door in het persbericht. De organisatie somt een lijstje met kostenstijgingen op: linnengoed (+10 procent), terrasvergunning (+33), accijnzen (+18), kosten afvalcontainer (+117).

Maar het wordt erger. Nieuwe prijsverhogingen staan voor de deur, als we directeur Jeu Claes mogen geloven: 'De kostenstijgingen voor 2002 zijn nog veelal niet verwerkt in de verkoopprijzen, terwijl de kostenstijgingen voor 2003 zich alweer aandienen.' Genoteerd? De eerste maanden nog even wegblijven in het café. 'De lol gaat eraf', waarschuwt horecaman Claes. En zo is het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.