Nieuws

Cabinepersoneel van zwaar verliesgevend Ryanair levert loon in om baan te behouden

In ruil voor 8,3 procent salaris minder behoudt het cabinepersoneel van Ryanair in België zijn baan. De Ierse prijsvechter dreigde eerder 176 van de 360 stewards en stewardessen te ontslaan, omdat er voor hun amper werk is door de coronacrisis. Die houdt het grootste deel van de vloot van Ryanair al maanden aan de grond.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Juist dinsdag maakte de luchtvaartmaatschappij opnieuw tegenvallende cijfers bekend voor de afgelopen maand. In februari stapten slechts een half miljoen passagiers aan boord van haar toestellen. In februari 2020 waren dat er nog 10 miljoen meer. Ryanair verwacht amper verbetering deze maand.

Ter compensatie krijgen de cabinemedewerkers 19 extra vrije dagen. Eerder gooiden de piloten van Ryanair in België het al op een akkoordje met hun broodheer. Zij leveren 20 procent salaris in om hun baan te redden.

De afgelopen maanden haalden de vakbonden in Spanje en Duitsland ook al bakzeil met hun verzet tegen loonmatiging in ruil voor een werkgarantie. In de krant De Standaard noemde een vakbondsfunctionaris het akkoord ‘een enorme opluchting voor het personeel dat acht maanden in onzekerheid heeft geleefd’.

Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft Ryanair 3.000 banen geschrapt in Europa. Het bedrijf heeft bases op de vliegvelden van Zaventem en Charleroi, die in totaal 500 mensen aan het werk houden.

Miljardenverlies

Ryanair maakte begin vorige maand bekend dat het afkoerst op een verlies van bijna 1 miljard euro voor 2020. De laatste drie maanden van het jaar daalde het aantal vluchten in vergelijking met een jaar eerder met 78 procent. Dat leverde al een verlies op van 306 miljoen.

Het bedrijf legt de focus op ‘cruciale routes’ in plaats van te proberen het hele netwerk overeind te houden. Het vliegt wel met lege toestellen om die technisch operationeel te houden. Een vliegtuig dat te lang stilstaat, heeft ook onderhoud nodig en moet een opstartprogramma ondergaan dat dagen in beslag kan nemen. Sommige vliegtuigen maken een rondje door de lucht van nog geen half uur om terug te keren op het vliegveld waarvan ze opstegen.

Misleiding

Ondertussen vestigt topman Michael O’Leary op een herstel in de zomer, dankzij de grootschalige vaccinaties in Europa. Volgens hem is 93 procent van de mensen die aan het coronavirus overlijdt 65 jaar en ouder. ‘Zodra je dat risico weghaalt door vaccinaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa zien wij er enkele noodzaak meer voor reisbeperkingen.’ O’Leary verwacht de ‘sterke terugkeer van Britse gezinnen naar de stranden van Spanje, Portugal, Italië en Griekenland in relatieve veiligheid deze zomer.’

TV-spotjes waarin Ryanair de leuze ‘vax & go’ (‘laat je vaccineren & vertrek’) werden dinsdag als misleidend bestempeld door de Ierse reclameraad. Die stelt dat Ryanair niet kan verzekeren dat de reisbeperkingen al in de zomer of zelfs al met Pasen worden beëindigd.

IATA: internationale luchtvaart ging in januari van de regen in de drup

Het nieuwe jaar is voor de internationale luchtvaart desastreus begonnen, meldt de brancheorganisatie IATA. Het aantal passagiers in januari lag 85,6 procent lager dan een jaar eerder en net iets lager dan in december. Het vliegverkeer in Azië en het Verre Oosten liep de zwaarste klappen op, met een daling van bijna 95 procent. In deze regio ligt het aantal vluchten al zeven maanden op een extreem laag niveau. Europa kampte met een daling van het aantal vluchten met ruim 82 procent.

‘2021 is slechter begonnen dan 2020 eindigde en dat zegt veel. Zelfs terwijl het tempo van vaccinatieprogramma’s stijgt zetten nieuwe virusvarianten regeringen aan tot verdere reisbeperkingen’, aldus IATA-directeur Alexandre de Juniac. ‘De onzekerheid over hoelang die restricties van kracht blijven hebben een impact op toekomstige reizen.’ Het aantal boekingen in februari liep met ruim driekwart terug, vergeleken met een jaar eerder.

Er is een klein lichtpuntje voor de sector: het vrachtvervoer kwam in januari terug op het niveau van vóór de coronacrisis en steeg zelfs 1,1 procent boven de vraag in januari 2019 (een vergelijking met vorig jaar valt niet te maken, omdat het vrachtvervoer door de lucht toen al werd getroffen door de corona-uitbraak). De capaciteit aan laadruimte ligt nog altijd iets lager dan voor de pandemie uitbrak. De helft van de luchtvracht gaat doorgaans mee in de buik van passagiersvliegtuigen en aangezien die minder vliegen is de capaciteit daar kleiner.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden