Cabaretduo Yentl en De Boer is net een schattig, oud echtpaar: 'We zijn zo goed samen - en er zit nog zo veel in'

Onze gidsen deze week: Yentl en De Boer

Het mag van Yentl en De Boer wat uitbundiger in hun nieuwe show - dinsdag beginnen de try-outs. Van Harry Potter via Lapland naar Freddie Mercury: de uiteenlopende voorkeuren van het succesvolle muzikale cabaretduo.

Yentl Schieman (blond haar) en Christine de Boer (rood haar). Beeld Els Zweerink

Vlak voor Yentl en De Boer het podium opgaan, geven ze elkaar altijd een snoeiharde high five. Ze doen hem voor. Pets! 'O, dat was echt een harde', zegt Yentl Schieman (31). De high five is geslaagd als-ie natintelt. 'Omdat al het gevoel naar je hand gaat, leidt het af van de zenuwen.'

Christine de Boer (34): 'Je maakt ook contact met elkaar. Als je lang zit te wachten tot je op mag, ben je soms in je eigen wereldje. Yentl is dan heel geconcentreerd, terwijl ik all over the place ben.'

Schieman: 'Soms spiek ik even door de coulissen wie er in de zaal zitten en dan trekt Christine het gordijn weg of duwt ze me het podium op. Daar trap ik nog vaak in.'

De Boer: 'Ik vind het gewoon heel lekker om te spelen op de grens van de slappe lach. Wij allebei wel, alleen komen we er op een andere manier.'

Die lol wil het absurdistische cabaretduo nooit verliezen. Maar hun succesvolle voorstelling, De snoepwinkel is gesloten, hebben Yentl en De Boer meer dan tweehonderd keer gespeeld. 'Dat was eigenlijk te veel', zegt Schieman. 'Dan moet je echt hard werken om er nog plezier uit te halen.' De Boer: 'Het werd een soort nachtmerrie: steeds weer in de auto, steeds dezelfde teksten. Je wist niet meer of je herinneringen van gisteren of vandaag waren. Toen hebben we veel nagedacht over de vraag: wat maakt het leven de moeite waard? Zo kwamen we op verwondering, het thema van onze nieuwe show. De titel Magie heb ik in bad bedacht.'

Alle nummers en acts die ze nu verzinnen, moeten over twee jaar ook nog leuk zijn. En het mag wat uitbundiger: dansen, goochelen, brullen.

Yentl Schieman (blond haar) en Christine de Boer (rood haar) zitten in de repetitieruimte van collega Jeroen Woe in Amsterdam. Op een whiteboard zijn post-its geplakt met de titels van liedjes en sketches. De eerste try-out van Magie is al op dinsdag, maar het duo oogt zelfverzekerd. Ze werken ook al tien samen jaar samen en vertrouwen blind op elkaars talent. Schieman: 'Ik heb vaak goede beelden in mijn hoofd, maar Christine kan het beter verwoorden. Dan praten we erover en komt ze de volgende dag terug met een scène.' De Boer: 'Ik kan misschien veel produceren, maar Yentl voelt gelijk aan of iets goed is, of dat we nog wat missen. Jij hebt een duidelijke intuïtie.'

Yentl en de Boer

Muzikaal cabaretduo Yentl en De Boer bestaat uit Yentl Schieman (22 mei 1986, Goes) en Christine de Boer (3 juni 1983, Baarn). Ze kennen elkaar van de Toneelschool in Amsterdam, waar ze in 2009 afstudeerden. In 2013 wonnen ze de Wim Sonneveldprijs en de publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunstfestival. In 2014 kwam hun debuutalbum De plaat uit. Met het nummer Ik heb een man gekend wonnen ze de Annie M.G. Schmidtprijs. Na een langlopende tournee met De snoepwinkel is gesloten, het live-album M'n snoep: Live in het Concertgebouw en een reeks optredens bij Opium en RTL Late Night staan Yentl en de Boer vanaf 20 februari in het theater met hun nieuwe show Magie.

Die synergie leidde tot de theaterhit Ik heb een man gekend (bekroond met de Annie M.G. Schmidtprijs), een opsomming van mannen en hun fixaties: van Franse kazen tot Iron Man-poppen. Yentl en De Boer zijn op hun best als ze truttigheden en irritaties blootleggen, zoals suffe interieurs in Zo origineel en passief-agressieve voordringers in Zitten in de trein. Een nummer als Waakbig lijkt nogal kleinerend: 'Ze noemen haar de big die staat voor alles wat danst, flirt en leeft.' Maar De Boer denkt bij het zingen vooral aan zichzelf. 'Ik was gewoon een heel dik kind.' Samen lachen, niet uitlachen. Schieman: 'Ik had thuis ook Boeddhabeeldjes en bordjes met 'grappige' huisregels.'

Duo's floreren bij uitvergrote tegenstellingen: blond en rood, nuchter en druk. 'Je bent altijd de tegenpartij van de ander', zegt De Boer. 'Als de één slim doet, doet de ander wat dommer. Als de één goed muziek schrijft, houdt de ander zich meer bezig met de teksten. Maar als je lang met z'n tweeën werkt, kan die rol benauwen. Daarom is het goed als die verhoudingen soms veranderen.' Ze laten zich graag 'voeden door anderen'. De Boer speelde in de telefilm Billy van Theo Maassen, Schieman zat in Draadstaal. Ze maken dit jaar ook een kerstvoorstelling met Eva Crutzen, Stephanie Louwrier en Yvonne van den Eerenbeemt, die twee weken is te zien in Theater Bellevue.

Tijdens de repetities voor Magie plannen ze ook wat tijd in voor zichzelf. Schieman: 'In die drukke periode werden we zo één, dat je niet meer goed wist waar je zelf voor stond. Zelfs onze kleding leek steeds meer op elkaar. We moeten niet kwijtraken dat we naast ons werk ook gewoon vriendinnen zijn.' Ze hebben met de tijd geleerd om irritaties meteen uit te spreken. 'Zo was Christine teleurgesteld dat ik niet meteen naar de bioscoop rende om Billy te zien. Maar ik had niet door dat mijn mening zo belangrijk is voor haar.'

Yentl en De Boer zijn net een schattig, oud echtpaar dat het geheim van hun eeuwige liefde uit de doeken doet: communiceren, experimenteren, elkaar de ruimte geven. Ze zullen dus niet snel met ruzie uit elkaar gaan. De Boer: 'Zover zouden we het nooit laten komen.' Schieman: 'We zijn zo goed samen - en er zit nog zo veel in.' Vooruitlopend op hun nieuwe show vertellen Yentl en De Boer waar zij magie vinden in de dagelijkse sleur. En zoals bij alle stellen kunnen smaken soms best verschillen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Beeld Els Zweerink

1. Boek: Harry Potter / bloederige thrillers

Schieman: 'Ik was een dromerige tiener, dus de boeken van Harry Potter kwamen precies op het juiste moment. Ik moet nog steeds af en toe ontsnappen uit het dagelijkse leventje. Mijn moeder was kleuterjuf, dus ik ben ook opgegroeid met sprookjes als De Griezels van Roald Dahl. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor de duistere personages, ook in Harry Potter.'

De Boer: 'Ik las als kind ook veel sprookjes over leven en dood. Als volwassene had ik een fase waarin ik allemaal bloederige thrillers verslond, zoals Stalker van Lars Kepler. Via mijn e-reader kreeg ik telkens weer nieuwe suggesties. Over een moordenaar die darmen eruit trok en mensen liet doodbloeden of lichamen in stukjes sneed en aan de varkens voerde.'

Nummers als Superhelden, Hogwarts en Heel lang geleden zijn geïnspireerd door hun liefde voor sprookjes. 'Maar het is niet zo dat we mensen sprookjes door hun strot willen duwen', zegt De Boer. 'We bieden ons publiek alleen een andere kijk op de realiteit.' En een beetje magie.

Schieman: 'Ik was een dromerige tiener, dus de boeken van Harry Potter kwamen precies op het juiste moment.'
Stalker.

2. Televisie: Temptation Island / RuPaul's Drag Race

Yentl en De Boer smullen van tv-programma's over 'klein leed', zoals Help, mijn man is klusser! of Bonje met de buren, omdat die een goudmijn zijn voor personages.

De Boer: 'Als een buurvrouw hélemaal gek wordt van één geluidje dat haar buren maken, dan denk ik gelijk: daar zit een lied in.'

Schieman: 'Ik ben dol op Temptation Island. Vier koppels testen hun relatie in een prachtig resort, waar de mooiste singles rondlopen. Bij het voorstellen weet je al dat ze kansloos zijn. Geef mensen drank en het gaat mis, ook al staan er camera's op. Ergens best tragisch, maar héérlijk om te kijken.'

De Boer: 'Die jongens zijn vaak een hoop ellende te boven gekomen en maken nu een kunstwerk van zichzelf.' Beeld getty

RuPaul's Drag Race, een campy tv-talentenjacht voor travestieten, geeft ze juist hoop. Schieman: 'Ik krijg er zoveel energie van als ze die catwalk op komen lopen.'

De Boer: 'Die jongens zijn vaak een hoop ellende te boven gekomen en maken nu een kunstwerk van zichzelf.'

Yentl en De Boer werken aan een openingsnummer dat is geïnspireerd door het zelfvertrouwen van deze drag queens. De Boer: 'Mensen verwachten slimme teksten en mijn roze gitaartje, maar soms willen we brullen.' Ze willen niet te veel verklappen, maar denk aan: groot haar, een diep decolleté en een stevige beat.

3. Comedy: Ricky Gervais / Arjen Lubach

Schieman kiest voor de Britse komiek Ricky Gervais, bedenker van de BBC-series The Office en Extras, over figuranten in films. 'Toen ik hem voor het eerst in The Office zag, vond ik hem echt briljant, hoe hij zich op droge wijze uit pijnlijke situaties probeert te redden. Zijn humor is zo eigen, zo uniek, zo grappig. Maar de laatste jaren zie ik wel dat hij in de herhaling valt met zijn maniertjes.'

De Boer: 'Iemand die buiten de gebaande paden gaat, is Arjen Lubach. Ik vind het tof dat hij een droom had om een Nederlandse latenightshow te maken en daar jarenlang naartoe heeft gewerkt. Hij stelt zichzelf ook krankzinnige doelen door filmpjes te maken die viral moeten gaan. Dat motiveert ons ook om buiten de gebaande paden van theater te gaan.'

Schieman: 'Toen ik hem voor het eerst in The Office zag, vond ik hem echt briljant. Zijn humor is zo eigen, zo uniek, zo grappig.'

4. Muziek: Typhoon / Maarten van Roozendaal

De Boer: 'Ik zag laatst Typhoon met het Amsterdam Sinfonietta in het Concertgebouw. Ik houd erg van klassieke muziek, maar ik vind vooral de manier waarop Typhoon met zijn publiek communiceert heel oprecht. Hij werkt geen riedeltje af, maar kijkt wat er ontstaat op het podium - wat ik ook altijd probeer te doen. Zijn zinnen raken me ook enorm, zoals: 'Soms zeggen we lelijke dingen, best ziek. Terwijl we eigenlijk willen zeggen: neem me niet voor lief.' Recht uit het hart en toch zo universeel.'

Schieman: 'Ja, zo'n zin omvat alles. Toen Christine daar was geweest, dacht ik: dat moeten we ook met Yentl en De Boer doen, met een orkest. Ik denk dat onze liedjes zich daar uitstekend voor lenen.'

De Boer: 'Zijn zinnen raken me enorm.'

Maarten van Roozendaal, die in 2013 overleed, heeft veel betekend voor Schieman. 'Ik deed ooit de musicalvooropleiding, waar ik niet op mijn plek zat. Ik was steviger dan de andere meisjes en kon niet heel hoog zingen. Toen ik voor het eerst zijn kleinkunstachtige liedjes hoorde, dacht ik: ja, dit wil ik doen, in plaats van: Aaaa-iiiii-daaa! Dankzij Maarten besefte ik: je hoeft niet altijd de meest heldere stem te hebben om een liedje goed over te brengen. Zijn liedjes zijn ook grappig, ontroerend en poëtisch tegelijk. Zoals Red mij niet: 'Laat je baard staan. Ach man, laat je baard staan. Maar red mij niet. Trek een jurk aan. Ach man, trek een mooie paarse jurk aan. Maar red mij niet'.'

5. Plaats: Lapland / Terschelling

Schieman: 'Ylläsjärvi in Lapland is voor mij de meest magische plek op aarde. Ik maakte daar met mijn vriend een wandeling over een groot bevroren meer, omringd door zwarte bomen. Het was doodstil en er was geen lichtvervuiling, de maan verlichtte alles. En toen verschenen er ineens groene stroken in de lucht. Daarna barstte het Noorderlicht pas echt los, met allemaal paarse en groene golven. Toen zijn we op het ijs gaan liggen om het beter te bekijken.'

De Boer: 'Er zijn veel mooie plekken op de wereld, maar Terschelling doet daar zeker niet voor onder. Dat wuivende gras in de wind, die wilde paarden. De laatste keer dat ik er was, was het ook krankzinnig mooi weer. Ik zag wel drie regenbogen tegelijk, ik dacht dat ik gek werd! Ik kom daar altijd tot rust - en je hoeft niet eens met het vliegtuig.'

Schieman: 'Voor mij de meest magische plek op aarde.' Beeld getty

6. Held: Alan Rickman / Freddie Mercury

Schiemans held, de Britse acteur Alan Rickman, overleed twee jaar geleden onverwacht aan kanker. 'Toen ik dat in mijn kleedkamer las op Nu.nl, moest ik huilen. Dat heb ik nooit gehad bij iemand die ik niet persoonlijk ken. Alan had een prachtige, diepe stem - de mooiste ter wereld. Hij speelde ook altijd tragische, eenzame personages die me enorm raakten en gaf ze een soort interne wereld aan gedachten en gevoelens waarnaar je alleen maar kon raden. Ik heb hem altijd nog willen zien in een theatervoorstelling in Londen, maar dat kan nu niet meer. Ik schiet er bijna weer vol van.'

Als De Boer praat over Queen-voorman Freddie Mercury, lichten haar ogen op. 'Hij was fantastisch en had schijt aan alles. Ik zie hem nog opkomen in het Wembley Stadium, met die gouden kroon en rode cape, afgezet met hermelijn. Als vrouwelijke artiest vecht je tegen zoveel verwachtingen, dat je je soms inhoudt. Maar dan denk ik: What would Freddie do? - en laat ik mezelf helemaal gaan.'

De Boer: 'Hij was fantastisch en had schijt aan alles. Ik zie hem nog opkomen in het Wembley Stadium, met die gouden kroon en rode cape.' Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.