&C: een beetje Linda en Wendy, en daar blijft het bij

Het nieuwe &C van Chantal Janzen heeft een beetje van Linda en een beetje van Wendy, en daar blijft het bij.

Chantal Janzen bij de lancering van haar nieuwe mediaplatform. Beeld anp

Er was al een Linda en een Wendy en nu is er ook, eh, &C, een mysterieuze titel die een nadere studie waard is. De C verwijst naar de voornaam van Chantal Janzen, de vrouw om wie het allemaal te doen is, en het &-teken suggereert dat er meer is dan een tijdschrift, wat ook zo is.

Aan het tijdschrift hangt een online- en een tv-tak. Waar Linda járen over heeft gedaan, doet &C ('and see') in één klap. Er is deze week met veel lawaai een merk annex mediaplatform in de markt gezet.

RTL is kennelijk een goede voedingsbodem voor dit soort activiteiten. Evenals Linda de Mol en Wendy van Dijk is Chantal Janzen, bekend van musicals en vooral tv, een van de gezichten van de zender. Logische en goede vraag dus, van interviewer Eva Jinek in nummer 1 van &C: 'Er is al een Linda. En een Wendy. Waar pas jij tussen die twee?'

Het antwoord stelt teleur. Janzen zegt niks over inhoudelijke verschillen, of over de doelgroep of redactionele keuzes. 'Ik wil er niet tussen, ik kom er gewoon naast te liggen in het schap.' Jinek vraagt niet door. Haar volgende vraag: 'Wat vindt Linda ervan dat je dit doet?' De Mol stond niet te springen, antwoordt Janzen, 'maar ze heeft me er succes mee gewenst.' Daar komt ze makkelijk mee weg.

Voor haar merk putte Janzen uitgebreid uit haar Hilversumse netwerk. Naast Jinek treffen we Kim Feenstra, Geraldine Kemper, Georgina Verbaan, Leco van Zadelhoff, Mies Bouwman, Claudia de Breij, Paul de Leeuw en Jelka van Houten (kookrubriek die 'Miss Baksel' heet) aan. Het gaat, natuurlijk, vooral over eten, mode, familiebesognes, beauty, en hier en daar over seks.

&C is een beetje van Linda en een beetje van Wendy. In het schap kan het blad mooi tussen die twee in worden gelegd. Soms is de toon Linda-achtig provocerend ('Waarom interesseert politiek de meesten van ons toch geen ruk?'), maar over het algemeen is &C een stuk braver en leunt het zwaarder op BN'ers.

De toon is onbevangen en licht, à la Janzen zeg maar. Janzen wil vermaken, ze zegt het zelf. Paginagroot is in &C de befaamde oneliner van Pippi Langkous afgedrukt: 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.'

Mooi, dat zelfvertrouwen, al kan het altijd beter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden